Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Fler tågstopp. Föreningen Dalslandspendeln vill se tågstopp i bland annat Brålanda.

Pendlarna träffade landshövdingen

Dalslandspendeln och Brålanda företagarförening uppvaktade för ett par veckor sedan landshövding Lars Bäckström. – Vi hade en väldigt bra diskussion, säger Lars Gunnar Larsson, talesperson för Dalslandspendeln.

Med på mötet med landshövdingen var också Christer Abrahamsson, samhällsplaneringsansvarig på länsstyrelsen. Både han och Lars Bäckström hade läst in sig på de handlingar som föreningen Dalslandspendeln skickat i förväg.

Dalslandspendeln kämpar bland annat för att öppna tågstopp i Brålanda, Dals Rostock och Bäckefors.

Under mötet med landshövdingen diskuterades bland annat Skånemodellen, som Dalslandspendlarna ser som något av ett föredöme.

– I Skåne finns många små orter som lyckats med tågtrafiken, och där har landshövdingen varit delaktig i arbetet, säger Lars Gunnar Larsson.

Som landshövding har inte Lars Bäckström någon formell makt, men han utövar ändå en översyn över all samhällsplanering, menar Lars Gunnar Larsson.

– Både han och Christer Abrahamsson hade läst våra dokument. Vi hade en väldigt bra diskussion med dem.

Både Lars Bäckström och Christer Abrahamsson gav pendlarna användbara råd att ta med sig i det fortsatta arbetet.

– De gav oss kontaktpersoner i både Östfold, Norge, samt på länsstyrelsen. Personer som på olika sätt arbetar med de här frågorna, säger Lars Gunnar Larsson.

Dalslandspendlarna har fler strängar på sin lyra än bara fler tågstopp. Fler avgångar mellan Mellerud och Göteborg, och vice versa, är också ett prioriterat mål.

– Fler kvälls- och morgontåg behövs. Ett till morgontåg, så att industripendlare skulle kunna ta sig till jobbet i Göteborg, samt ett till kvällståg mellan Göteborg och Mellerud. Det sista går nu 19.15 från Göteborg.

Ett annat prioriterat mål är att få till fler tåg som går mellan Halden och Öxnered.

– Det är nästan skandal så som det ser ut nu, endast tre tåg åt vardera hållet.

Dubbelspår hela vägen mellan Oslo och Göteborg, och i förlängningen Köpenhamn, verkar kunna bli verklighet inom 15-20 års tid. Här arbetar föreningen Dalslandspendeln med ett annat fokus.

– Vi vill inte se ett dubbelspår som bygger på en helt ny sträckning, som inte stannar någonstans, säger Lars Gunnar.

Vad tycker du till de som anser att man kan bo där jobben finns?

– Att det är en självklar rättighet att få bo där man vill. Infrastrukturen är till för alla som bor här. Vänersborg har till exempel 26 tåg åt vardera hållet från och till Göteborg. Vi har två, säger Lars Gunnar Larsson.