Slussarna vid akvedukten i Håverud har öppnat Dalslands kanal

Nu har slussarna i Håverud öppnat för sommarsäsongen 2023, för alla som vill njuta av lugnet och stillheten på Dalslands kanal, eller för den som vill titta på akvedukten och båtarna som slussas. TTELA var på plats i veckan och pratade med båtägare, slussvakter och turister som kommit för att titta.

ANNONS
LocationHåverud||

Nu har sommarsäsongen börjat vid akvedukten i Håverud för alla som är nyfikna eller som ska ta sig upp eller ner på Dalslands kanal. Akvedukten i Håverud drar en kvarts miljon besökare varje år, de som åker båt men också turister som kommer för att titta när båtarna åker genom akvedukten.

En av turisterna är Regina Glück, som är på cykelsemester för sjätte gången.

– Jag heter Regina Glück, och jag kommer från Karlsruhe i Tyskland, säger hon stolt på svenska.

Hon berättar att hon tog båten från Tyskland till Göteborg, sedan cyklade hon till Trollhättan och vidare till Vänersborg, innan hon kom till Håverud.

ANNONS

– Jag brukar cykla tio mil om dagen, i morgon ska jag cykla vidare till Åmål.

Hon upplever svenskar som väldigt vänliga och ostressade jämfört med italienare och spanjorer. Vänersborg var fint men bäst är Håverud.

– Vandrarhemmet här är det med störst hjärta och värme.

Även Emil Edmark och Alina Lind är i Håverud på semester.

– Vi är här för att njuta av friluftslivet. Jag har åkt lite på Göta kanal tidigare, men det här blir lite mer småskaligt och mysigt, säger Emil.

Alina berättar att hon hört om akvedukten men inte sett den.

– Jag såg att den är nitad, så jag förstod att den är gammal. Den är häftig, säger hon.

Turbåten Dalslandia är först genom akvedukten

Dagens första båt är kanalbåten M/S Dalslandia.

– De vanliga passagerarturerna har inte börjat för säsongen ännu så båten måste vara privatabonnerad, berättar Ebba Wulcan.

Hon är en av alla de sommarjobbande ungdomarna som ansvarar för slussarna under sommaren.

Precis vid akvedukten möter vi Katarina Atterström och Håkan Blomdahl. De har stuga i Mellerud och var egentligen på väg för att titta på ramslöksdalen.

– Vi åkte fel och hamnade vid vattnet, säger Katarina med ett skratt.

– Precis då kom M/S Dalslandia, så då följde vi henne ner, och åt lunch här nere, och nu kom den här båten, säger hon och pekar på Sally Staal, så då följer vi henne upp igen för att sedan fortsätta till ramslöksdalen.

ANNONS

Precis när Dalslandia lämnat den nedre slussbassängen kommer M/S Sally Staal. Den är lika stor som Dalslandia, men privatägd, berättar Emanuel Andersson.

– Vi ska bara flytta den från Upperud till Åklång i dag. Ägaren är i Portugal, säger han.

Slussvakten Tobias Bernhardsson snurrar på ett av de stora ”vreden” för att öppna slussportarna för Sally Staal. De flesta slussarna är elektrifierade, men om man vill att det ska gå fortare kan luckorna öppnas även manuellt berättar Ebba Wulcan.

En av de största slusstationerna på Dalslands kanal

Ebba är slussvakt, vilket betyder att hon har mer ansvar än biträdena. Slussvakterna och biträdena har ansvar för att hjälpa båtarna genom slussarna. Det är de som öppnar och stänger dammluckorna för att släppa på lagom mycket vatten.

– Vattentrycket regleras med luckorna. Hur mycket vi öppnar beror på storleken på båten, och hur mycket båten klarar av. Vi skulle inte släppa på fullt för en liten kanot till exempel.

Turbåtarna kommer två gånger om dagen, en gång åt vardera hållet. De går upp ena dagen och ner nästa. De kör efter ett turschema och vill att det ska gå fort genom slussarna och då öppnar man luckorna på max, både manuellt och elektriskt.

– Vi har lite kontakt med stationerna nedanför också så vi vet på ett ungefär vilka båtar som är på väg upp eller nerför kanalen. Vi svarar också på många frågor från turisterna. Det viktigaste med vårt jobb är att båtarna ska få en bra upplevelse, avslutar Ebba Wulcan.

ANNONS

Sally Staal läger till vid kajen för att vänta på att slussportarna ska öppna. Den stöter emot staketet, så att det nästan flyttar på sig. Det gäller att inte ha några fingrar emellan.

Dalslands kanal är en 25 mil lång vattenväg, med 17 stationer och 31 slussar. Håverud är en av de största med sina fyra slussbassänger, och det tar ungefär en timme att passera. Fallhöjden mellan den första och sista slussen är tio meter.

Perfekt att sommarjobba som slussvakt

– En vanlig fråga från turisterna är hur hög fallhöjd det är. Andra frågar om det är roligt. Jag svarar att det är roligt, ett perfekt sommarjobb, säger Ebba med ett leende.

Ebba springer upp för trapporna och fångar tampen som Emanuel Andersson på Sally Staal slänger upp. Det går snabbt och snart släpps vattnet på. Vattnet stiger långsamt och snart är båten på väg över den berömda akvedukten, med Ebba och några av hennes kollegor springandes vid sidan av.

– Vi har sju och en halv centimeter till godo, säger Börje Hjalmarsson och pustar ut, när Sally Staal rundar sista kurvan och sakta glider ut på sjön.

Längst ner i systemet är en ny båt på väg upp. Det är båten Stigfjord, som är hemmahörande på Orust och ägs av Charlotte och Anders Odenmark, som nu är på semester i Dalsland.

ANNONS

– Vi kommer från västkusten, men det är för mycket båtar på havet under högsäsong så därför kommer vi hit. Här är det så vacker natur. Det är skönt och ger tid för reflektion, säger Charlotte, medan Anders styr båten genom slussen.

Hon nämner också att det blivit ett problem att för många ger sig ut på havet utan tillräckliga kunskaper. Något som leder till stress för paret.

– Det är för många människor utan sjövett, som bara köper stora båtar och ger sig ut. Nu kommer vi hit i stället, så slipper vi bli stressade och arga.

Paret har varit på semester längs med Dalslands kanal i många år.

– Det är så stort system, så man hinner inte allt på en gång. Det är därför vi kommer hit i omgångar. Vi brukar vara ute några veckor åt gången.

Viktigt att båtarna får en bra upplevelse i Håverud

Vid den lilla slussvaktarboden vid mittendammen sitter Erika Råhnängen och hennes syster Klara och vilar sig innan nästa båt kommer.

– Vi slussade här när vi var små. Hade man tur fick man hålla i tamparna. I Bruterud drivs slussen fortfarande manuellt, och hade man riktig tur fick man vara med och dra hjulet, skrattar Erika.

– Då var allting jättestort. Det är kul att vara här och jobba, för det händer saker hela tiden, fyller Klara i.

ANNONS

– Jag har jobbat här i fem år. Man träffar massor av människor hela tiden och man får jobba ute. Det har spridit sig att det är kul att sommarjobba här, säger Erika.

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS