Väntetiderna hos sjukvårdsrådgivningen ökar allt mer.
Väntetiderna hos sjukvårdsrådgivningen ökar allt mer.

1177 nedringt under våren

Långt fler som ringer och färre som svarar. Det är förklaringen till ökade väntetider hos sjukvårdsrådgivningen i Västra Götaland. Influensa och vinterkräksjuka är bovar i dramat.

ANNONS
|

Minst 90 procent av dem som ringt 1177 under en viss månad ska ha fått svar inom tre minuter. Så ser kravnivån ut enligt nationella överenskommelser. Men så ser det inte ut i verkligheten.

I mars besvarades endast 14 procent av samtalen till sjukvårdsrådgivningen i Västra Götaland inom tre minuter. I februari såg det ännu sämre ut och dippade ner till 12 procent.

Monica Bondesson, primärvårdschef för 1177 Vårdguiden, säger att det främst beror på ett stort ökat antal samtal.

– Jämfört med samma period förra året har vi haft 36 000 fler samtal i år, säger hon. Samtidigt har vi en lägre bemanning i dag jämfört med förra året. Men den stora volymen av samtal har vi inte räckt till.

ANNONS

Svårt hitta personal

Sjuksköterskorna som svarar har minskats med åtta procent jämfört med i fjol och är i dag nere på 155 årsarbetare. Det handlar om en anpassning till budget, enligt Monica Bondesson.

Men hon säger att de har politikernas med sig när det gäller möjligheter att ta kunna in fler.

– Men det är svårt att hitta personal. Det kräver hög kompetens och en lång inlärningsperiod för att kunna ge rådgivning via telefon, säger hon.

Årets influensa och vinterkräksjuka har drabbat ovanligt hårt i år och är det som enligt Västra Götlandsregionens analys ligger bakom den stora samtalsökningen.

– Det har varit särskilt tufft och tungt i år. Men det brukar gå ner i maj och juni. Förhoppningsvis kommer väntetiderna att minska nu.

Ingen når målen

Första kvartalet förra året kom runt 40-50 procent av dem som ringde fram inom tre minuter och även då var det en bra bit kvar till målet på 90 procent .

– Det är inget landsting i hela landet som når upp till de målen, säger Monica Bondesson. När målet sattes upp fanns ambitionen att vi skulle kunna hjälpa varandra och samverka i hela landet. Där är vi inte ännu.

På nationell nivå var andelen som kom fram inom tre minuter ändå bättre än siffrorna för Västra Götaland. 30 procent fick svar inom tre minuter.

ANNONS

65 procent av dem som ringt har fått sina samtal besvarade. Medelväntetiden under januari månad var tio minuter. Under februari och mars låg medelväntetiden över hela dygnet på drygt 13 minuter.

ANNONS