Hos 1177 vårdguidens telefontjänst syns en ökad belastning när västsvenskar är oroliga för coronaviruset.
Hos 1177 vårdguidens telefontjänst syns en ökad belastning när västsvenskar är oroliga för coronaviruset. Bild: Arkiv

1177 tvingas ta in extrapersonal – på grund av oro för coronavirus

Oron för coronaviruset gjorde att kötiden till 1177 fördubblades i helgen. Nu plockas extra personal in för att möta trycket – samtidigt som personer utan symptom uppmanas att inte ringa.

ANNONS

I fredags bekräftades det första fallet av nya coronaviruset i Sverige, när en kvinna i Jönköping isolerades på länssjukhuset Ryhov.

Då såg telefontjänsten 1177, som finns till för sjukvårdsrådgivning, en kraftig ökning av samtal i Västra Götalandsregionen. Det berättar Jill Johansson, tf verksamhetschef för 1177 vårdguiden på telefon i VGR.

LÄS MER:Efter coronaviruset – det här gäller om du vill avboka Thailandsresan

– Det small till i våra köer då kan man säga. Det blev fördubblad väntetid, och var till och med uppe i en timmes väntetid under vissa stunder i helgen.

Vartannat samtal om corona

20 minuter är annars vad som brukar vara en rimlig väntetid under helger, berättar Jill Johansson.

– Sjuksköterskorna som svarar i telefon säger att ungefär vartannat samtal som kom in handlade om coronaviruset. Då handlade det inte om att människor var sjuka, utan oroliga.

ANNONS

Fakta: Folkhälsomyndighetens råd

Ring 1177 om du upplever symptom som feber, halsont eller hosta och de senaste två veckorna varit i en region i Kina där många smittats av coronaviruset.

En ökad belastning hade märkts av på telefontjänsten även veckan innan det första fallet bekräftades i Sverige, men under helgen kom en topp.

LÄS MER:Det behöver du veta om nya viruset

1177 har sedan onsdag vidtagit åtgärder för att vara redo för en ny ökning av telefonsamtal. Under torsdagsförmiddagen ska samtalen ha legat på en normal nivå igen.

– Vi har försökt få in extrapersonal, framför allt på kvällar och helger när resten av vården är stängd. Så att vi kan möta upp om det skulle bli något mer fall i Sverige till exempel. Vi får se hur långt det räcker, för det behöver ju ändå vara personal som kan vårt arbete.

Ska ringa vid symptom

Oron för det nya coronaviruset märks alltså av. Den som kommer fram till en sjuksköterska med enbart allmän oro får dock i regel en tydlig uppmaning: Läs Folkhälsomyndighetens samlade frågor och svar.

– Har man inga akuta frågor om symptom eller sjukdom hade det varit bra om man kunde läsa där, även om vi självklart är behjälpliga för att svara på frågor också.

För den som faktiskt upplever symptom har dock 1177 en viktig funktion i nuläget. Den som uppfyller Folkhälsomyndighetens definitioner ska nämligen ringa just 1177 innan man uppsöker vård, för att undvika smittspridning.

Jill Johansson hoppas nu alltså att extrapersonal kan hålla nere kötiderna.

ANNONS

– Skulle det lugna ner sig kan vi minska på bemanningen igen. Men nu har vi fått okej från regionens högsta ledning att sätta in extra resurser i alla fall.

LÄS MER:Hann med sista flyget från Wuhan innan karantänen

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS