38 år sedan Tjörnbron rasade

Åtta personer dog när bulkfartyget Star Clipper krockade med Almöbron mellan fastlandet och Tjörn. I dag är det 38 år sedan olyckan inträffade.

ANNONS
|

Klockan var 01.29 natten till fredagen den 18 januari 1980 när Almöbron rasade. Fartyget Star Clipper var på väg mot Uddevalla från Fredrikstad. Fartyget kom ur kurs och körde på bron på Tjörnsidan.

Den 300 meter långa vägbanan rasade och föll över fartyget. Över brokanten störtade sju fordon: sex personbilar och en lastbil.

Åtta personer befann sig i fordonen och samtliga åtta personer dog i den tragiska olyckan.

Bild: Peo Nilsson

Ingen fick skulden

Star Clippers radioutrustning förstördes men lotsen på båten lyckades få ut ett par meddelanden med en VHF-radio och fartygsbesättningen försökte stoppa trafiken genom att skjuta nödraketer. En bil stannade till men fortsatte sedan och försvann över stupet.

ANNONS

På Stenungsundssidan tog det en kvart innan vägen spärrades av och på Tjörnsidan tog det ungefär 40 minuter innan trafiken kunde stoppas.

Poliskommissarien Sten Schääf är en av de som minns olyckan.

— Jag var inte i tjänst den dagen. Jag minns att jag fick reda på det på morgonen på tv. Det är fruktansvärt och det är ofattbart att en bro kunde rasa. Jag känner ett väldigt medlidande med de personer som dog och även de anhöriga. Det är fruktansvärt, säger han.

Sedan 1998 bor han själv på Tjörn och åker ofta över Tjörnbron, som den numera kallas.

— Jag kör där dagligen och då kan jag fundera, hur hade jag själv reagerat om jag körde på bron den natten? Hade man stannat på instinkt eller inte? Att det har hänt finns med en och kommer upp lite då och då, de minnena kommer nog aldrig att försvinna, säger han och fortsätter:

— Jag tror att det var den typen av konstruktion på bron som var en av anledningarna. Den konstruktionen som finns på den nyare bron är byggd på ett annat sätt. Man får dra lärdomar från en sådan olycka, vilket jag tror att man har gjort när bron byggdes upp igen.

ANNONS

"Åkt rakt ner och krossats mot havsytan"

Han berättar att han, förutom att han bor på Tjörn, också ofta är ute och fiskar under bron vid Askeröfjorden.

— Ibland kommer minnena att bron en gång har rasat där. Att människor och båtar åkt rakt ner och krossats mot havsytan. Jag kan ibland fundera på vad som finns kvar på botten av allt det, säger han.

Haverikommissionen fann inte någon orsak till olyckan. Ingen enskild person fick skulden efter händelsen — däremot finns det flera bidragande faktorer till katastrofen: Mörkret, dimman, den trånga passagen och is som gjorde att fartyget var svårmanövrerat.

Motsvarar drygt 805 miljoner kronor

Dagarna efter händelsen ordnades båtförbindelser till och från Tjörn — och först efter sju veckor kunde tre bilfärjor trafikera fastlandet.

Den 7 november 1981 stod den nya, nuvarande Tjörnbron klar.

Kostnaden för den nya bron och ersättningen för båt- och färjetrafik gick på drygt 250 000 000 kronor, vilket i dag motsvarar 805 270 363 kronor, enligt Statistiska centralbyrån.

ANNONS