Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Allt fler får svårt att betala sina parkeringsböter.

Berget av obetalda p-böter växer

Skulderna för obetalda parkeringsböter i Tvåstad skjuter i höjden. Och trots en ny lag fortsätter bilmålvakterna att spöka.

Drygt tre miljoner kronor. Så stora är de sammanlagda skulderna för obetalda parkeringsböter i TTELA:s utgivningsområde (Trollhättan, Vänersborg, Mellerud och Lilla Edets kommuner). Det visar färsk statistik från Kronofogden.

Och skulderna har samtidigt ökat rejält de senaste fyra åren. Från den siste december 2010 till utgången av 2014 har totalbeloppet växt med ungefär 800 000 kronor eller runt 35 procent.

Av det totala skuldbeloppet vid slutet av förra året härrör drygt 1,3 miljoner kronor från sammanlagt 211 skuldsatta personer i Trollhättan. 146 vänersborgare har samtidigt en total p-skuld på 652 000 kronor. I Lilla Edet är totalskulden ungefär 430 000 kronor och Mellerud är mer blygsamma på 105 000 kronor.

Notan saltas

– Vissa utgifter är tråkigare än andra och böteslappar på bilen tillhör definitivt den kategorin. En utgift man inte planerat för kan ställa till det i en redan överbelastad budget. Rent generellt finns det en tydlig grupp i samhället som missar eller inte har råd att betala en parkeringsbot och som då drar på sig en skuld, säger Maria Blomqvist, skuldrådgivare på inkassobolaget Visma Collectors.

Hon konstaterar också att en p-bot som blir till en skuld hos Kronofogden leder till en rejält saltad nota.

– Om det går så långt som till Kronofogden handlar det om ungefär 800 kronor i extra kostnader per bot, om man räknar in alla avgifter samt inkassoavgift, och en vanlig p-bot på 400 eller 800 kronor har därmed blivit minst dubbelt så dyr.

Myndigheter har samtidigt en annan huvudvärk: så kallade bilmålvakter. En bilmålvakt är helt enkelt en person, utan tillgångar, som står som ägare till en bil som körs av en annan person. Därmed kan fordonsskatt och böter inte krävas ut, utan beloppen läggs på hög som skulder hos Kronofogden.

Nya regler

Förra året infördes nya regler som ger Kronofogden rätt att ta bilar i anspråk om det finns skulder kopplade till bilen och därefter kan bilen säljas för att betala skulderna. Men enligt Kronofogden har så hittills skett i begränsad omfattning. Johan Krantz, controller vid Kronofogden, pratar om ungefär tio bilar som beslagtagits.

Och Maria Blomqvist menar att det tydligt syns i statistiken att bilmålvakter existerar.

– Ja, det är bara att se på tio i topp listan på personnivå, det handlar om miljonbelopp per person. Och den enskilda person som är allra värst, en Malmöbo, har en sammanlagd parkeringsskuld på 50 miljoner kronor, så är det rimligt att misstänka att det satts i system.