GP bad bilentusiasterna visa upp stans finaste bilar – enligt dem.
GP bad bilentusiasterna visa upp stans finaste bilar – enligt dem.

Bilägarna: Här är 47 av Västsveriges snyggaste bilar

En världsunik Batman-bil, en importerad Chevrolet från Arizona och Volvon med Sveriges bästa ljudanläggning. Här är 47 av Västsveriges snyggaste bilar – enligt bilägarna själva.

ANNONS
|

Smaken är som baken. GP har under sommaren besökt Västsveriges bilträffar på parkeringsplatser och i parkeringshus – som växt sig rekordstora det senaste året. Här visar 47 av ägarna som rör sig i den västsvenska bilvärlden upp sina stoltheter.

Västsveriges snyggaste bilar
Bild: Elton Janowicz

McLaren 675

0
– Det är min lilla leksaksbil. Jag köpte min första Ferrari för några år sen, sen blev det McLaren. När jag såg färgen tänkte jag direkt, den här ska jag ha. Har man inga pengar just då tänker man bara, jag löser det sen, säger Bo Nyström.
Bild: Privat

Nissan 370Z Nismo 2017

0
– Tanken var att hålla bilen original men sen åkte jag en sväng till USA och hittade en massa roliga grejer. Jag hade med mig 137 kilo bildelar med mig hem. Det dyker ju upp nya idéer i huvudet hela tiden så det är nog inte över än! Ny kostar den 500 000, men jag har väl lagt cirka 600 000 på att bygga om bilen. Numera är det en miljöbil med flexifuel E85, säger ägaren Niclas Svensson.

Toyota Supra 2JZ- Smokey Nagata Edition

– Det här är inte vilken bil som helst - det är en Toyota Supra ombyggd med ett kit från japanen Smokey Nagata. Han är en legendar i bilvärlden. Hans firma ”Top Secret” tog fram det här kitet för att försöka slå ett världsrekord. Det är en ganska känd historia - Smokey försökte köra upp i 322 km/h på en motorväg i London, men lyckades bara komma upp i 317 km/h. Därefter greps han av polis och blev känd världen över, säger ägaren Jörgen från Västsverige.

ANNONS

– Toyota Supra är en bilbyggares dröm – trimbar till max. Just denna har bara 650 hästkrafter, men det finns dom som har 1300.

Bild: Stefan Berg

Lamborghini Huracán Performante

0
– Den är på 640 hästar och 600 Newtonmeter (Nm). Det är många års drömmande bakom. Jag har jobbat som tatuerare sju dagar i veckan och sparat på alla sätt och vis, investerat i aktier och så vidare. Min första sportbil var en Ferrari och sen har jag bytt upp mig. Men jag har den bara på helger, säger ägaren Daniel.
Bild: Stefan Berg

Dodge Challenger SRT Hellcat

0
– Den kom som en 6,2 liters V8. Det är 717 hästar i den. Det är kul när det låter - jag har alltid haft förkärlek till amerikanska bilar. Jag har kört den lite på bana, men aldrig streetrace. Idag ligger väl värdet på cirka 800 000 kronor. Det kostar, men jobbar man 50-60 timmar i veckan så är det värt det. Den är kul att ha när man hänger så här, säger Stefan Karlsson.
Bild: Anders Ylander

Aston Martin DB4

0
– Det är en DB4 från 1960. Många brukar förväxla den med DB5 som James Bond körde i många av filmerna. Just denna ägdes från början av sir Barry Weir. Han körde med den genom Gobi-öknen, hela vägen från Peking till Paris. Sen hade han den fram till att jag köpte den av honom 2008. Jag ser mig inte som bilägare, utan som förvaltare. Det här är historia, säger Hans-Eric Andersson.
Bild: Anders Ylander

Chevrolet Impala 1966

0
– Jag älskar stora bilar. Denna har soffa både fram och bak. Motorn är original. 3,27 liter, en växellåda TH-400. Det är väl runt 300 hästkrafter i, säger Arvingarna-brorsan Sammie Janebrink.
Bild: Matiss Neimans

Toyota Supra

0
– Supra är en bilbyggares dröm. Den var en av nio som kom till Sverige. Har man den gamla så är det klart man vill testa den nya, säger ägaren Kevin.

Nissan 350Z RS 2004

0
– Den är ombyggd helt från grunden för att vara så snabb som möjligt på racingbana. Det enda som är kvar från Nissan är handbromsen, precis allt annat är det absolut bästa som går att köpa eller tillverka i världen. Det är bara en ren bonus att den råkade bli snygg på köpet också, säger bilträffsbesökaren Pierre Ingelsgård.

Dodge Challenger SXT 2018

0
– Bilen köptes för att uppfylla en pojkdröm om en riktig amerikansk muskelbil och just Challenger är nog den mest ikoniska muskelbilen. Lite badboy, men med det rätta stuket, säger ägaren Per-Inge Kruse.
Bild: Anders Ylander

Pontiac Firebird Trans Am -76

0
– Den var i dåligt skick när jag köpte den, men jag har jobbat upp den. Det har varit min lilla drömbil sen jag såg ”Nu blåser vi snuten”. Man växte upp och tänkte: Någon gång ska jag också äga en sån. Den är kanske inte den snyggaste bilen som finns, men absolut den coolaste, säger Thomas Bergsten.
Bild: Anders Ylander

Dodge Viper

0
– Det är en V10 från Detroit. 610 hästar och 700 Nm. En av få riktiga racerbilar - den gjordes bara i 22 exemplar. Just denna färgkombinationen finns det bara två av i världen, säger ägaren Torbjörn Åkesson. Jag är ju motornörd. Mitt största nöje i livet är att gå ut med en whiskey, sätta mig i garaget och bara titta på den.
Bild: Privat

Mercedez Simplex 1904 - Replika

0
– Här har du världens vackraste bil. Jag har byggt den själv. Jag frågade Mercedes Benz om tillstånd att bygga en replika och fick okej. Det tog 12,5 år att slutföra, säger möbelsnickaren Slobodan Bogicevic från Göteborg. Originalet hade en motor på 9,5 liter och drog 5 liter per mil. Så man kom inte långt med den. I denna har jag en lite bättre motor.

Hyundai Genesis 2011 ”Batman”

– Detta är min sommar-brukis, jag har den när jag handlar på ICA. Bilen är byggd för att stå på utställningar med dörrarna öppna för barnen. Den är ombyggd med ett custom breddnings-kit som gör att den är 230cm bred över höfterna bak samt en massa andra detaljer som vi gjort själva. Hela inredningen är i skinn med en del Batman-inspirerade detaljer som högtalargaller, backspegel samt ratt och knogjärn till växelspaken, säger Andreas Berggren.

Volkswagen 1968 ”Jokern”

– Det är egentligen min mammas bil, jag hade den och övningskörde i för 15 år sen. Sen fick jag den av henne för att kunna bygga något speciellt. Men vi tänjde väl ganska mycket på gränserna. Det enda som är original i dag är bakrutan – resten är helt ombyggt. Framflyttad framvagn, taksänkning, kidnappardörrar, m.m. Tanken från början var att kunna bygga något som påminner om förr i tiden med candy-lack samt fluffiga inredningar, säger Andreas Berggren.

Bild: Oskar Malmlund

SAAB 9-3 2011

0
– Bilen köptes som bruksbil, men spårade ur och blev en utställningsbil. Den har en custom-byggd BMW-front, unika split-fälgar, BMW diffuser, mockapaneler, stjärnhimmel, barbord samt massa andra detaljer. Den är även omlackerad i candy-röd, säger Caroline Steinick som regelbundet rör sig på västsvenska bilträffar.
Bild: Thomas Johansson

McLaren 570GT

0
– Min McLaren. Vad ska man säga, det blir inte mycket bättre än så. Jag blev väldigt sugen häromåret och då var det bara att slå till, säger ägaren Daniel Forssén.
Bild: Stefan Berg

Nissan Skyline GTR 1995

0
– Jag är ju Skyline-fantast. Man satt ju och spelade Need for Speed förr, och detta var den bästa bilen i spelet. Detta är min sjätte bil. 2009 importerade jag en Skyline från Japan - då fanns den inte att få tag på. Den levereras med 502 hästar, men min är väl lite trimmad. Det är verkligen en klassisk bil - det finns inte så många kvar, säger ägaren Martin Lindström.
Bild: Stefan Berg

BMW M2

0
– Barnen på jobbet älskar ju bilen, säger förskolläraren Victoria ”Vickan” Schultz.
Bild: Stefan Berg

Plymouth Custom Suburban 1959

0
– Ja, vad ska man säga. Vi behövde en bil att dricka öl i, så vi åkte upp till Kil i Värmland och köpte den. Det är min andre - förra bilen brann tyvärr upp. Jag använder den så mycket jag kan, men kör kanske inte till jobbet med den, säger Jonas Larsson från Sjuntorp.
Bild: Stefan Berg

Saab 95 1999

0
– Det är från början en utställningsbil. Den har stått på Elmia tidigare, nu har jag uppdaterat ljudet en aning som du hör. Allt är handgjort. Jag har säkert lagt 2000 timmars arbete på den, om inte mer, säger Oskar Gustavsson.
Bild: Stefan Berg

Toyota Supra 1995

0
– Den är specialbyggd med ett kjolpaket från USA som jag monterat själv. Speglarna har jag gjort helt själv. Detta är min tredje Supra - jag har haft den i fyra år. Så den följer ofta med på bilträffar, säger Andrej Hansen.
Bild: Stefan Berg

Volkswagen 1600

0
– Kärran är från 1969. Den är perfekt - barnen gillar den. Vi bilade med den över Alperna i somras. 300 mil på fem dagar, säger Jonas Nordqvist från Sjuntorp.

Audi RS6

0
– Min ögonsten. Jag brukar ha den på kontoret där jag fixat lift och kan lyfta ut motorn. Jag är rörläggare men kontoret har nästan blivit som en bilmeck-verkstad. Senhar kompisarna på Powerlab fixat mycket också, säger ägaren Joacim.
Bild: Anders Ylander

Ford Roadster 1932

0
– Jag köpte bilen 2015 men har byggt om den lite. Det sitter en Corvette-motor i nu. Den är i plåt – ”top of the line” i hot rod-kretsar.
Bild: Stefan Berg

Cadillac Sedan de Ville 1959

0
– Denna har varit färdig i fem år. Förr körde jag rally på helgerna med den. Men frun vågar inte åka med då, säger Morgan Larsson från Mellerud.– Jag har alltid älskat gamla bilar. De är lika roliga att renovera som att köra. Det är också en bra investering idag - jänkare ökar i värde för varje år. Du köper en och tjänar 100-200 000 på några år. Det är bättre än aktier, fortsätter han.
Bild: Stefan Berg

Ford Mustang Fastback 5.0 – 2016

0
– Det är min högerstyrda Mustang Fastback. Jag har den på träffar, säger ägaren.
Bild: Stefan Berg

Volvo Amazon 1966

0
– Den är på 110 hästar ungefär. Jag kör den till vardags och har även funnit lite tävlingar med den. Köpte den för 53 000 och har väl lagt cirka 200 000 på att bygga om den. Jag har fått erbjudanden om att sälja, men jag tror inte jag kommer göra det. Även om veteranbilar ökat väldigt mycket i värde, säger ägaren Sebastian Kjölsrud från Skövde.
Bild: Privat

Subaru Impreza 2.0 GT - 2000

0
– Detta är min sommarpendlar-bil. Används som utställningsbil samt lekbil, fullt orginal förutom 3 tums avgassystem, d2 coilovers, japanracing 3 fälgar, och en massa klistermärken. Målet med bygget är utseendet samt hur den håller sig till vägen, säger Ivar Karlsson.
Bild: Stefan Berg

Chevrolet Camaro 2015

0
– Det är en 6,2 liters V8. Helt ärligt så har jag inte gjort så mycket med den. Jag köpte den mest för att den är rolig att ha. Det är min första amerikan. Jag använder den på träffar och utställningar, säger ägaren Sofia Braun.
Bild: Stefan Berg

Ford Mustang 2005

0
– Jag har haft den i 12 år. Den stod utställd i Las Vegas på SEMA Show innan den kom till Sverige. Sen köpte jag den. Den är lite uppgraderad med kompressor där fram, säger Eddie Jägerbrand.
Bild: Stefan Berg

Nissan 370Z

0
– Det är farsans bil, men jag kör den mest. Jag bor ju i Mellerud så man får väldigt mycket blickar efter sig på vägarna där, säger Alfons Skålberg.
Bild: Stefan Berg

Chevrolet 1962 C10

0
– Den är ganska ny från Arizona. En jättepraktisk bil - den funkar både till husvagnar och till att köra veteranmopeder på flaket. Det är original-trä i botten på flaket. Jag har alltid velat äga en pickup innan jag dör, säger Andreas Nordqvist.
Bild: Stefan Berg

Nilsson Volvo S80 ambulans - specialbyggd

0
– Det är en Volvo-ambulans som är helt specialbyggd. Tittar du bakom förarsätet så är resten av bilen högtalare. Framrutan är specialbyggd så att den inte ska krossas av ljudet. Denna går upp till 158 decibel, min andra bil går upp till 163. Jag blev svensk mästare i ”Bass race” 2017 på Superstreet Extreme - där man alltså tävlar om vem som kan spela högst ljud, säger Tomas ”Popfarfar” Nielsen. Jag har hållit på med ljud i 20 år, sen har det väl spårat ur någonstans längs vägen. Jag kommer nog aldrig växa upp, jag lär syssla med detta så länge jag orkar stå.
Bild: Theodor Johansson

Toyota Supra

0
– Vem kan motstå en lila Supra? Och dessutom en plåtbreddad sådan? För den som inte tycker om det så säger jag bara "vilken tur att jag inte byggde den för dig då”, säger Jimmie Johansson.

Volkswagen Passat 2.0 TDi 2010

0
– Vi gjorde om den från trött rött originalskick till utställningsbil på 64,5 timmar. Hellackad, sänkt och mycket där till. Det var så vi i Haze-family spenderade vår Luciahelg 2019, säger Sara ”Queen Haze” Merx.
Bild: Anders Ylander

Chevrolet Bel Air -57

0
– Varför man skaffar en sån här? Ja, för att man är dum i huvudet. Jag har alltid gillat Chevrolet. Denna är från Kentucky, jag är tredje ägaren. Som du ser är den väldigt speciell, den har tankluckan dold under baklyktan, säger ägaren Kjell-Åke Lundin.– Förr ville ingen ha sådana här. Jag hade en likadan när jag var 18 år, då kostade den 700 kronor. I dag är dom värda 400 000 kronor.
Bild: Anders Ylander

Alfa Romeo Giulietta Spider -56

0
– Den är rätt ovanlig. Just denna ägdes av greve Bertil Bernadotte, son till Folke Bernadotte, som sålde den till mig för fem år sen. När han köpte den var det den första i Sverige. Den är på 1300 kubik och cirka 80 hästkrafter. För mig är det den snyggaste bilen som finns, säger Christer Nyberg.
Bild: Stefan Berg

Audi R8

0
– Jag har har lagt till lite kolfibergrejer – jag försöker få en personlig prägel på den. Det är min första Audi, tidigare har jag bara haft japanska bilar. Jag köpte den för 500 000 och har väl byggt om den för cirka 100 000, säger ägaren Peter Fält.
Bild: Privat

BMW M5

0
– Min sons bil, en 20 år gammal M5. Förutom att den är som ny så är fälgarna ritade och specialtillverkade av sonen, säger Bo Nyström.

Nissan GT-R 3.8 V6

0
– En GTR. Har varit snabbaste gatubilen i Göteborg, säger ägaren.
Bild: William Koitrand

Toyota MR2 1991

0
– Mitt lilla projekt sen ungefär fem år tillbaka. Jag har tillsammans med pappa gett bilen ett nytt liv efter att den stått i en lada under åtta års tid. Min vision har varit att den skall vara rolig att köra, men ändå hålla utseendet på bilen original. Under sommaren besöker jag olika träffar med bilen eller nöjesåker fina söndagskvällar med kompisar, säger Hugo Santonen.
Bild: Stefan Berg

Audi TT 1999

0
– Jag älskar motorer och att bygga. Denna köpte jag för två månader sen - motorn är original. En 1,8 Turbo med 118 hästar. Men jag har planer på att bygga om den lite, säger Eymen Poetzsch.
Bild: Privat

Mazda Miata 2001

0
– Detta är en bil som går lika bra att köpa glass med som att ta ut på banan och till träffarna. Lite smått och gott gjort, så som coilovers, R-däck, avgassystem, foliering, stolar, spoiler, toning och en hel del annat! Hänger på dom flesta bilarna så länge det finns kurvor, säger Fredrik Sjöswärdh.
Bild: Privat

Audi R8 V8 2008

0
– Jag har nyligen bytt avgassystem till sportljuddämpare men jag blev inte nöjd med ljudet så ska svetsa om systemet så det blir helt raka rör utan dämpare. Användningsområdet för mig är att åka runt när det är bra väder på sommarhalvåret och bara glida, säger Jonas Cronhamn.
Bild: Privat

Volvo 855R 1997

0
– Jag använder den så fort det är gött väder. Och till att åka omkring på bilutställningar. Karossen bak är plåtbreddad och lackerad i färgen Triumph Roulette Green. Motorn har varit helt nerplockad och jag har bytt vevstakar, lager, fräst vevhusventilation med mera. Jag har även bytt till en betydligt större turbo och litet annat. Inredningen har jag lämnat orörd, säger Tommy Dahlqvist.
Bild: Privat

Volvo 245 1978

0
– En Volvo 245 från -78 med den udda Shenandoah Green-färgen. Den används till jobbet och affären, även till att väcka liv i Göteborgs mörka gator och industrier. I denna oskyldiga Volvo sitter det en smidd T6-maskin från S80. Den levererar 600hk och upp till 900hk som man kan bestämma med en knapp i kupén. Framtida planer är att fixa rosten som börjar krypa lite lätt. Och om tiden finns så det vore coolt att kunna säga att man har en 1000 hästars 245a, säger ägaren Simon.

LÄS OCKSÅ: Göteborgs Fast & Furious - livsstilen som växer under Corona

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS