Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En tredjedel av de 150 anställda på Ana förlorar sina jobb och verksamheten i Vänersborg avvecklas

"Det känns tragiskt"

Ana-koncernen varslar fyrtio anställda. Verksamheten i Vänersborg, en anläggning i Strömstad, samt servicecentret i Trollhättan avvecklas.

Livet i konkursskuggan efter Saab Automobile har varit iskallt och hårt i flera år för Saab-återförsäljaren. Och i går eftermiddag kom beskedet från bilsäljaren Ana: fyrtio anställda i Trollhättan och Vänersborg varslas om uppsägning. Tillsammans med ett varsel av tio anställda på en av koncernens två anläggningar i Strömstad för en dryg vecka sedan innebär det att en tredjedel av personalstyrkan, femtio av hundrafemtio personer, nu ska bort under våren.
– Det känns tragiskt att behöva varsla personal, det är väldigt tufft. Men det är ett helt nödvändigt grepp som vi måste göra för att överleva som bolag, säger Joachim Lind, vd Ana Group AB.
Han pratar om "det sista stora krafttaget i en lång omställning".
– Det slog oerhört hårt när Saab gick omkull 2011. Jag kan ärligt säga att Saab-delen av Ana alltsedan dess har varit ett avvecklingsbolag. Kostymen blev väldigt mycket för stor när det slutade komma ut nya Saab-bilar och gradvis har ju vagnparken med gamla bilar som behöver service också minskat.

Men är detta den sista nedskärningen?
– Ja, det hoppas jag innerligt. När jag blev vd här 2009 var vi 200 anställda på vad som då var Saab-Ana och livet var lätt. Efter att det här varslet är genomfört kommer det bara vara 25 personer kvar på den gamla delen av koncernen. Som tur är har vi ju nu den helt nya delen med satsningen på nya bilmärken som BMW, Mini och Hyundai i spetsen som bär sig ganska bra. Vi har alltså trots allt ungefär 100 anställda kvar i koncernen och det var verkligen långt ifrån givet när Saab gick omkull.

Vänersborg avvecklas
De aviserade nedskärningarna slår nu olika för Ana:s olika delar.
Verksamheten i Vänersborg, med försäljning och verkstad, avvecklas. Cirka tio personer varslas här om uppsägning. Även Ana Servicecenter på Betongvägen i Trollhättan avvecklas. Samtidigt "trimmas" även den centrala administrationen. Sammantaget är det cirka trettio Trollhättejobb som försvinner. Dessutom blir de nuvarande två anläggningarna i Strömstad alltså en till, och här försvinner tio jobb. Däremot berörs inte verksamheten på Kardanvägen i Trollhättan (försäljning av BMW och Mini samt begagnat) eller verksamheterna i Lysekil, Uddevalla, Lidköping och Strömstad.

Hur ser tidsplanen ut för uppsägningarna?
– Nu ska vi sätta oss och förhandla med facket, men om en månad bör alla anställda ha fått definitiva besked om vilka som får gå.
Samtidigt innebär organisationsförändringarna enligt Joachim Lind att Ana-koncernen nu i praktiken har två ben att stå på med en sammanlagd omsättning på runt 450 miljoner kronor. Ett nytt moderbolag har bildats, Ana Group AB, med två dotterbolag: Ana Bil AB (med BMW och Mini-försäljning) och Ana Motorcentrum (som bland annat säljer Hyundai och Fiat). Delar av serviceverksamheten från Betongvägen i Trollhättan kommer också att flyttas över till Motorcentrum på Överby.
– Nu har vi ju en framtid och försäljning på Kardanvägen går riktigt bra, här gör vi plussiffror. Motorcentrum är på väg åt rätt håll även om det är minus nu. Men utan den oerhörda omställning som vi har gjort hade vi inte haft något Ana alls i dag, säger Joachim Lind.

"Jättetråkigt"
Stämningen bland personalen var dämpad. "Väldigt trist, men det har legat på lut" var en tydlig uppfattning. När TTELA besökte Ana i Vänersborg var det dock bara säljaren Maj Karlsson som ville berätta i tidningen om sina känslor.
– Jättetråkigt, men det kommer inte som någon överraskning. Om ett bolag inte går med vinst är det svårt att driva det vidare. För mig personligen känns det okej ändå nu och jag bara har ett år kvar till pension, sa hon.