Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ingen människa blev allvarligt skadad vid olyckan. Bussen var, förutom chauffören som satte sig i säkerhet strax innan smällen, tom när den fastnade uppe på järnvägen. Bild: Jonas Lindstedt
Ingen människa blev allvarligt skadad vid olyckan. Bussen var, förutom chauffören som satte sig i säkerhet strax innan smällen, tom när den fastnade uppe på järnvägen. Bild: Jonas Lindstedt

Efter tågkraschen: nu görs korsningen om

Den våldsamma kraschen mellan tåg och buss i en korsning på Hisingen i våras gör att arbetet med att bygga om korsningen nu skyndas på. Redan innan midsommar ska nya åtgärder vara på plats.

Den åttonde mars rammade ett persontåg en gasbuss, som fått stopp på spåren i korsningen Lillhagsvägen och Finlandsvägen. I den våldsamma kraschen stångades bussen av järnvägen, bara metrar från morgonpendlare vid den intilliggande busstationen.

LÄS MER: Här kör tåget in i gasbussen på Hisingen

LÄS MER: Problemen vid olyckskorsningen kända sedan länge

Som GP då kunde berätta var varken kommunen eller Trafikverket, som tillsammans delar på ansvaret för korsningen, nöjda med hur den utformats. Men arbetet med att få ordning på korsningen hade ”fallit mellan stolarna”. Nu görs flera åtgärder för att göra korsningen säkrare, enligt Hanna Lundborg, trafikreglerare på trafikkontoret.

– Den här korsningen har vi haft en dialog med Trafikverket om ganska länge. Med anledning av den här olyckan åttonde mars så snabbar vi på åtgärderna. Det är komplext eftersom både trafikkontoret och Trafikverket är väghållare och det är en korsning med många trafikslag och relationer, säger hon.

LÄS MER: Ingmar, 12, är pojken som blev kvar på hållplatsen

Detta ska ske nu

Arbetena kommer att ske nattetid med start på måndag 21 juni. De ska sedan vara avslutade på torsdag innan midsommar, 24 juni. Det handlar om följande åtgärder:

• Huvudleden dras om. Det blir en svängande huvudled från Finlandsvägen och norrut på Lillhagsvägen. Genom att den som korsar spåret har företräde kommer risken minskas att fordon blir stående på spåret.

• Farthinder i form av vägbulor byggs på Lillhagsvägen, både i norr- och södergående riktning.

• Den norra gång- och cykelbanan över Lillhagsvägen och järnvägen stängs. All gång- och cykeltrafik får istället använda den södra banan.

• Den södra gång- och cykelbanan får en till järnvägsbom så att det finns bom oavsett vilket håll järnvägen koras från. Signaler ska varna för passerande tåg.

– Den södra cykelbanan kommer att bli något smal med tanke på hur mycket den används men det är det som vi kan göra nu för att prioritera trafiksäkerheten, säger Hanna Lundborg.

LÄS MER: Glappande lucka kan ha orsakat krocken mellan tåg och buss

Fler åtgärder väntar

Större förändringar av korsningen påverkar tågtrafiken. Mer omfattande åtgärder kommer men det blir först 2023.

– Järnvägen har sina tider som man måste planera efter. Därför kan vi inte göra de stora åtgärderna förrän 2023. Det är bara då det finns en lucka, säger Hanna Lundborg.

Under 2023 blir hela korsningen signalreglerad, fler bommar sätts upp och gång- och cykelbanan får normal bredd och kapacitet.

LÄS MER: Vittnen såg dramatiska krocken när tåget körde på gasbussen