Forskare: Fördomar är en biprodukt av kategorisering
Kläder, intressen, visioner, kategorisering och grupptillhörighet – skapar på olika sätt fördomsfullhet. Det menar Nazar Akrami, docent i socialpsykologi, som studerat personligheter och fördomar sedan 90-talet.
Denna artikel är endast för prenumeranter.
1 månad för 19 kr!
Du får full tillgång till allt innehåll på ttela.se.
Ingen bindningstid.
Redan prenumerant? Logga in för att läsa:
Kommentarer
Kommentera
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.