Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/25

Här anländer nya superfärja till Strömstad

På söndagskvällen förtöjde Color Lines hybridfärja i Strömstad. Enligt uppgifter till Strömstads Tidning är förtöjningen ett genrep inför jungfrufärden den 9 augusti.

Det var strax innan kl nio på söndagskvällen som Color Lines miljardsatsning förtöjde vid färjeterminalen. Många människor hade också samlats längs med Uddevallavägen för att få en skymt av färjan.

Världens största plug-in hybridfartyg – M/S Color Hybrid – som är 160 meter lång och 27,1 meter bred kommer att börja trafikera på sträckan mellan Sandefjord och Strömstad i sommar.

Den 27 mars 2018 klubbade Strömstads kommunfullmäktige investeringen i utbyggnad av färjeterminalen. Den är beräknad till 147 250 000 kronor och ska göra hamnen redo att ta emot Color Lines nya stora hybridfärja.

Strömstads Tidning har sökt Color Lines kommunikationschef Helge Otto Mathiesen som hänvisar i ett sms att han inte har möjlighet att prata.

LÄS MER: Jättelik estländsk ramp har anlänt

Vid sin nuvarande plats på Ulstein Verft har mellan 400 och 500 personer varit involverade i projektet sedan skrovet anlände från Polen.

Rederiet investerar över en miljard norska kronor i det nya fartyget.

Fakta: Hamninvesteringen i Strömstad

Kommunfullmäktige sade ja till investeringen 27 mars 2018. Moderaterna reserverade sig.

Kostnaden beräknas till cirka 147 250 000 svenska kronor.

Kommunen står för drygt tre miljoner. Resten betalas av rederierna. Avbetalning under 20 år

Efter ombyggnaden ska hamnen kunna ta emot Color Lines nya el-hybridfärja. Den tar Färjan kommer 2 000 passagerare och 500 bilar.

Batteriet har en kraft på 5MWh och väger 65 ton.

Fartyget kan köra med el under 60 minuter i max 12 knop.

Laddningen tar en timme, men i Strömstad saknas laddmöjlig­heter. Förhoppningar knyts till att ett interreg-projekt ska lösa ladd­problemet. Det har kickoff i höst.