Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/16

Helgonet från Casablanca

Till vardags är han målare, men på fritiden har han skapat en av sveriges snyggaste regerande mästare och ett helgon från Casablanca som gjort Volvomuseet avundsjuka.

Bland oräkneliga mängder av rekvisita och tillbehör, lika delar Ford som Volvo, står Kurt Perssons ögonstenar gömda under skyddande täcken. En prisvinnande Ford Mustang hade utlovats, och Kurt drar varsamt bort överdraget från den silverblå Mustangen. Oklanderligt fin och blänkande med en detaljnivå utöver det vanliga.

Men för en forna Amazon-ägare likt undertecknad förs blicken åt sidan, bort från den blygsamme 60-tals jänkaren.

– Jag fick det här överdraget när jag lånade ut bilen till Volvomuseet, säger han när han samtidigt som han lika varsamt tar bort det emblemprydda överdraget från bilen bredvid Mustangen.

För den röda Volvo P1800S som gömmer sig där under har till och med gjort Volvomuseet avundsjuka. Med modellår -64 är bilen en av de första som rullade av bandet från fabriken i Torslanda.

I ungdomen var det en i Lilla Edet som hade en P1800 och jag bestämde att jag någon gång måste ha en sån.

Bild: Johanna Lundberg
Bild: Johanna Lundberg

Från Casablanca till Lilla Edet

Kuddar och filtar signerade med Volvos gamla emblem pryder det nätta baksätet på den möjligtvis minst familjevänliga Volvon hittills* och på hatthyllan ligger bilens originalskyltar. Finessen med registreringsskyltar är ju det unika i samtliga, men frågan är om inte Kurt Persson kan skryta med något unikare plåtar än gemene man.

– Bilen såldes ny till Volvochefen i Casablanca i Marocko. Jag lyckades hitta de gamla ägarna som tog den till Sverige. De bodde fortfarande i Göteborg, på Hisingen. Originalskyltarna hade fått följa med dem i massa flyttar, säger han och skrattar.

Han fick de svarta skyltarna med siffror och arabisk text på ett villkor; att han tog bilen i fråga och hämtade dem så att de gamla ägarna kunde få sig en titt på bilen.

Volvon var det första omfattande bygget han genomförde och att det blev just en P1800 har sin förklaring.

– I ungdomen var det en i Lilla Edet som hade en P1800 och jag bestämde att jag någon gång måste ha en sån.

Möjligtvis kan även TV-serien "Helgonet" med Roger Moore (och en Volvo P1800) i huvudrollen kan ha något och göra med ungdomsdrömmarna om bilen.

Regerande mästare

Men Volvon har konkurrens, både i garaget och i Kurts hjärta. För den bil som blivit mest omskriven på sistone är just Mustangen som skoningslöst blev bortprioriterad i början av reportaget.

Planen var att den skulle vara klar till min stora dotters student, men den blev inte ens färdig till min yngsta dotters student, säger han och skrattar.

Den silverblå Mustang cabrioleten med årsmodell -65 tog sin tid att hitta. För att den skulle vara just silverblå var viktigt för Kurt.

– Det finns så många röda och vita Mustanger, jag ville ha någon lite mer annorlunda färg.

När den inköptes var det dock en betydligt mörkare färg. Men vid avläsning av bilens färgkoder i bildörren kunde Kurt se att det i framtiden skulle bli önskad färg.

– Det är lite detektivarbete att läsa av alla nummerkoder. Det kan till exempel skifta i färgerna beroende på vilken fabrik de är tillverkade i, säger han.

För enligt hans devis ska det vara originalskick, ett arbete som uppskattningsvis tagit drygt 1500 timmar. Men det har varit värt mödan. I tävlingen "Sveriges snyggaste bil" som anordnas av tidningen Bilsport hamnade han nämligen i topp tio och i kategorin "Cabriolet 64-73" på Power Big Meet är han tvåfaldig och regerande mästare med vinster både 2018 och 2019. Nu verkar dock utställningssäsongerna vara över för Mustangen och den ska äntligen få börja användas något flitigare på vägarna, så som Volvon numera fått göra.

– Jag använde den väldigt sparsamt i början. Men nu kan det komma lite repor. Jag ska bli bättre på att ta ut den.

Och det kanske är på tiden att den börjar användas något flitigare, eftersom arbetet tagit något längre tid än vad som först var tänkt.

– Planen var att den skulle vara klar till min stora dotters student, men den blev inte ens färdig till min yngsta dotters student, säger han och skrattar.

Fler projekt igång

För en som har en svaghet till 60-talets Volvobilar är det en enkel match att utse en favorit. Kurt Persson däremot har det betydligt svårare. Mustangen har skördat fler priser men han har en stark förkärlek till P1800. Kurt Persson funderar och vrider på sig.

– Varför måste man välja, säger han, skrattar och tillägger:

– Bägge bilarna är ungdomsdrömmar.

Fler bilar än de som står i garaget nu får inte plats, och Kurt har fått banta ner garaget något vid en tidigare flytt. Men önskningar om nya bilar och projekt kommer nog alltid finnas där.

– Det finns alltid bilar man vill ha, säger han, skrattar och tillägger:

– En Shelby Mustang eller något.

Möjligtvis får en Shelby Mustang vänta i sannolikt 3000 timmar. För först ut är en Ford Mustang Fastback och en Amazon Kombi Sport som i skrivande stund delvis står nedmonterade. Det kommer ta sin tid, om de nya projekten ska nå samma detaljnivå som är Kurt Perssons standard.

*Självklart bör den smått udda fågeln P1900 anses som mindre familjevänlig.