Stenungsunds kommuns bilar hade punktering på torsdagsmorgonen.
Stenungsunds kommuns bilar hade punktering på torsdagsmorgonen. Bild: Mikael Berglund

Hemtjänstens bilar skars sönder – fick 68 däck punkterade

Under natten har något punkterat däcken på kommunens bilar som används av hemtjänsten. 17 bilar fick alla däck punkterade.
– Man har gått på och ställt av hela hemtjänstens mobila funktion, säger sektorchef Rickard Persson.

ANNONS
|

När hemtjänstpersonalen i Stenungsund kom till jobbet på torsdagsmorgonen möttes de av en enorm skadegörelse. Under natten hade någon punkterat däcken på de 17 bilarna som stod parkerade på Strandplan.

Alla 68 däck var sönderskurna, troligen med kniv.

Rickard Persson, sektorchef Socialtjänst i Stenungsunds kommun.
Rickard Persson, sektorchef Socialtjänst i Stenungsunds kommun. Bild: Stenungsunds kommun

– Vi ser det här som ett oerhört allvarligt angrepp mot vår verksamhet. Det här är inte bara något som påverkar våra bilar, det är det minsta problemet, utan det påverkar också våra brukare och vårdinsatser, säger Rickard Persson, sektorchef Socialtjänst.

Ser ni det här som ett säkerhetshot mot kommunen?

– Det är svårt att svara på. Vi ser oerhört allvarligt på detta, men jag kan inte riktigt svara. Det får polisen hantera.

ANNONS
64 däck skars sönder på hemtjänstens bilar.
64 däck skars sönder på hemtjänstens bilar. Bild: Mikael Berglund

Systematiskt utförd skadegörelse

Händelsen är polisanmäld och rubriceras som skadegörelse. Men polisen kunde på torsdagen inte säga mer än att man skulle ha möte med kommunen för att försöka reda ut vad varför det skett. De hade då inga spår att gå på och inga iakttagelser från natten.

Carl Besslinger, kommunpolis i Stenungsund
Carl Besslinger, kommunpolis i Stenungsund Bild: Sven Lundstedt

– Vi vet inte om det är ofog eller vad det är. Oavsett vem som gjort det är det fruktansvärt illa, för det drabbar de som kommunens hemtjänst hjälper, säger Carl Besslinger, kommunpolis i Stenungsund.

LÄS MER:Personalens besvikelse: ”Hade kunnat vara deras mormor”

Kommunen har blivit utsatt för skadegörelse tidigare, men aldrig i så här stor omfattning och aldrig någon som känns så här systematiskt, menar Rickard Persson.

– Det är ju det som är så illa. Att man gått på och ställt av hela hemtjänstens mobila funktion. Jag tycker det är fruktansvärt, framför allt för våra brukare som är i stort behov av vår service. Det här är lika mycket ett angrepp mot dem som mot vår verksamhet.

Kommunen fick snabbt ställa om och andra kommunala verksamheter som hade inbokade besök som inte var akuta fick boka av dem, och lämna över de bilar som fanns till hemtjänstpersonalen med mer akuta uppdrag.

Personalen tog privata bilar

Samtidigt som kommunen jobbade för att få fram andra bilar och byta däcken på de punkterade bilarna löstes problemen till stor del av att personalen tog sina privata bilar för att åka ut till brukarna.

ANNONS

– Vi har löst ersättningsbilar till att de skadade bilarna. Vi har en fantastisk personal och då fungerar det, säger Rickard Persson.

Kommunen kommer att följa upp det som hänt och se över rutinerna för att se om någonting bör ändras.

– Vi sitter och planerar nästa steg så att säga, det är inget som är klart än. Vi letar alltid efter förbättringar i vår verksamhet.

ANNONS