Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I stora delar av TTELA-området fungerade inte hemtjänstens trygghetslarm under torsdagen.

Hemtjänstens trygghetslarm fungerar igen

På grund av störningar i Tele2:s nät slogs hemtjänstens trygghetslarm i Lilla Edet och i Mellerud helt ut på torsdagsmorgonen. Även Trollhättans trygghetslarm drabbades. Under fredagsmorgonen fungerade larmen igen.

Vid 16-tiden meddelade Lilla Edets kommun att larmen fungerade och vid 17-tiden fungerade det även i Trollhättan. Men larmen i Mellerud låg vid samma tid fortfarande nere.

På sin hemsida uppgav Lilla Edets kommun att det var störningar i Tele2:s datatrafik som gjorde att trygghetslarm inte kunde kopplas upp mot trygghetscentralen.

Tillsyn som vanligt

Socialförvaltningens verksamhetschef Yvonne Gunnarsson Nord uppgav att det handlar om cirka 250 personer i kommunen som har trygghetslarm.

– De allra flesta har hemtjänst och de får tillsyn som vanligt. Sedan har vi ett antal personer som inte har hemtjänst och de ringer vi till under dagen och hör att de har det bra, säger Gunnarsson Nord.

Vad gör ni om ni inte får tag på dem?

– Då åker vi hem till dem. Vi kan sätta in extraresurser om problemet blir långvarigt, men nu tar vi kontakt först. De som har hemtjänst är vi någorlunda trygga med för de får sina besök. Sedan får vi ta i beaktande om vi har några som skulle behöva extra tillsyn. Men allting kan hända.

1 200 påverkas i Trollhättan

Även Trollhättans Stad använder Tele2 och hade problem med trygghetslarmen. Vid 16-tiden låg systemet fortsatt nere och prognosen var att det skulle dröja flera timmar tills det kunde vara ordnat.

Vid den tiden uppgav kommunikationschef Vivian Komstadius:

– Vi har tagit in extra personal under natten för att ta hand om extraarbetet som blir – vi kanske behöver göra någon extra tillsyn hos brukarna för att säkra att ingenting hänt. Vi är förberedda för att hantera det. Sedan när systemet kommer igång måste vi göra tester för att säkra att allt fungerar som det ska.

Klockan 18.30 rapporterar Vivian Komstadius att trygghetslarmen varit i funktion sedan 17.00. Men då uppstod ett annat problem.

Efterlarm

Alla larm som inkommit under dagen trillade in och larmen följdes upp för säkerhets skull upp. Eftersom Trollhättans stad redan säkrat upp med extrapersonal kunde samtliga larm besvaras.

Det var cirka 1 200 personer som drabbades. De som har hemtjänst får dagliga tillsyn, men under dagen hade man satt in extra personal för att kontakta dem utan hemtjänst – via telefon eller genom besök. Hemtjänsten prioriterar dem som har störst behov.

– Vi har inte fått några indikationer på att störningarna påverkat någon brukare, att någon skadat sig och inte fått kontakt, men det vet vi ju först när vi har full koll, säger Vivian Komstadius och fortsätter:

– Vi kan inte göra något åt problemet. Det är nationellt, men det är klart att det är oerhört besvärligt, framförallt för brukarna. Staden får försöka kompensera så gott det går. Det finns inga indikationer på någon incident eller så hittills. Men det är inte ofta de här larmen används för att man ramlat och slagit sig, utan det handlar ofta om att man känner sig orolig.

"Det är allvarligt"

Även Melleruds kommun uppgav att de hade problem på grund av störningar hos Tele2.

– Som många andra kommuner har vi driftstörningar i våra trygghetslarm. De verkar vara utslagna. Vi har en diskussion med leverantören och digital service tittar på det också, säger kommunchef Sophia Vikström.

Under torsdagskvällen meddelade kommunen på sin hemsida att trygghetslarmen återigen fungerade.

Kommunen har gått ut med ett specialtelefonnummer man kan ringa ifall man behöver hjälp: 070-794 10 25. Är det akut uppmanas man att ringa 112.

Kommunen uppmanar även anhöriga att ha kontakt med närstående som har hemtjänst. Hemtjänsten gör sina ordinarie besök under dagen. Enligt Vikström rör det sig om cirka 300 som har trygghetslarm. I nuläget planerar man inte att ta in extra personal eller göra fler besök.

"Allvarligt"

– Vi tittar på hur det ser ut först innan vi tar beslut om andra extrainsatser. Extrainsatserna nu är att titta på hur vi får igång larmen så snabbt som möjligt, säger Sophia Vikström

Hur allvarligt är läget?

– Jag tycker att det är allvarligt för det är människor som har behov av hjälp och kanske känner sig oroliga nu när de vet att trygghetslarmet inte fungerar. Det handlar om människors trygghet, kommenterar Sophia Vikström.

Vänersborgs kommun hade på torsdagsmorgonen problem med att ringa in och ut från telefoner i kommunens verksamhet. Detta ordnade dock till sig under förmiddagen och efter lunch skulle det ha varit problemfritt.

– Men vi är inte helt frånkopplade – det fungerar ibland och ibland inte. Vi ser att vi har lägre antal samtal i dag än vad det brukar vara, säger Jörgen Haglund, IT-chef på Vänersborgs kommun på torsdagsmorgonen.

Förde dialog

Enligt Jörgen Haglund var trygghetslarmen aldrig påverkade.

– Vi ser det som allvarligt, men det är inte så att vi inte kan göra vårt dagliga arbete. Vi har dialogen med Tele2 och trycker på att de jobbar med att åtgärda det.

Det är både Tele2 och Comviqs nät som haft problem under torsdagen. NU-sjukvården hade inte några problem, uppgav presstjänsten. Inte heller polisen i Trollhättan och Mellerud har märkt av störningarna.