Swedish Air Force Historic Flight, SwAFHF,har nyligen avslutat en framgångsrik uppvisningssäsong med över en miljon åskådare över hela Europa.
Under fredagen bjöds det på en flyguppvisning i Trollhättan efter invigningen av den nya hangaren.
På F7 Såtenäs ska dagens veteranflygplan kompletteras med bland annat Lansen, Draken och den tvåsitsiga versionen av Viggen. Därför flyttar flygföreningen sin propellerverksamhet till Trollhättan-Vänersborgs flygplats.
– Målsättningen är att vi med ideella krafter ska ha Saabs legendariska veteranflygplan flygande till 2026 då Flygvapnet fyller 100 år, säger Anders Linnér, kvalitets- och pressansvarig för SwAFHF.
Under 1930-talet började det byggas flygplansmotorer på licenstillverkning i Trollhättan på Nohabområdet. Saab började senare bygga flygplan i de fabriker som senare används till biltillverkningen och då byggdes en landningsbana.
– De behövde testa flygplanen och det känns som om vi nu knyter ihop industrihistorien. Dessutom är det roligt att vi breddar vår verksamhet här på flygplatsen, säger Anna Råhnängen, flygplatsens vd.
Fakta: SK 16 North American Harward började tillverkas i USA i mitten av 1930-talet för att fylla ett behov av skolflygplan. I dag finns cirka 100 Harvard kvar. Till Sverige kom SK 16 1947. De användes främst på Krigsflygsskolan, F 5, Ljungbyhed som skolflygplan, på flottiljerna som sambandsflygplan och i Reservflygkåren. Fyra av de svenska SK 16 användes i FN-tjänst 1958 i Libanon.