Ingmar Bergman fotograferad vid Furillen på Gotland 2006. Vill man inreda i hans anda ska man satsa på trä och tidlösa designklassiker. Här ett engelskt golvur från 1700-talet av Francis Redstall, Overton.
Ingmar Bergman fotograferad vid Furillen på Gotland 2006. Vill man inreda i hans anda ska man satsa på trä och tidlösa designklassiker. Här ett engelskt golvur från 1700-talet av Francis Redstall, Overton. Bild: Bukowskis

Ingmar Bergmans inredning åter i ropet

Ett sekel efter hans födelse och elva år efter hans död börjar film- och teaterregissören Ingmar Bergmans inredningsstil hamna i ropet igen.

ANNONS
|

I år är det 100 år sedan Ingmar Bergman föddes, något som har firats på en rad olika sätt under året som har gått. Uppsala-sonen, som blev en av filmhistoriens viktigaste regissörer och manusförfattare, dog 2007. Och han var tydlig i sitt testamente: allt – hans berömda hus på Fårö och möblerna däri – skulle säljas, han ville inte ha ”något slag av känslomässigt rabalder” bland ättlingarna. Pedro Westerdahl är specialist på klassisk konst på Bukowskis, auktionshuset som fick i uppdrag att sälja bohaget, och han är själv ett Bergman-fan.

– Det var fantastiskt att få gå runt i hans orörda hus och försiktigt sätta mig i en av de insuttna Eames-fåtöljerna. Några kollegor hittade schackpjäserna från scenen i "Det sjunde inseglet" – ett av filmhistoriens mest berömda ögonblick – när vi gick igenom allt. Det var en mäktig känsla. Huset hade en väldigt personlig stil där design blandades med arvegods. Han hade en uppenbar känsla för stil.

ANNONS

Mycket trä

Ett helt team av värderingsexperter från auktionshuset åkte över till Fårö för att gå igenom alla föremål och möbler. Den kommande försäljningen av huset och bohaget väckte stor uppmärksamhet världen över och här hemma blev det ståhej över att detta hus, som var så kulturellt viktigt, skulle säljas – trots att det var Bergmans egen vilja.

Det slutade dock lyckligt. Den norska miljardären Hans Gude Gudeson köpte huset, liksom merparten av alla möbler och föremål, och återförde dem till Fårö. Teamet från Bukowski hjälpte till att få allt på rätt plats och i dag får Bergmanstipendiater besöka det och bo i någon av de övriga gårdarna inom stiftelsen för att arbeta med olika kulturprojekt.

Daniel Golling, kurator på ArkDes i Stockholm, är en av dem som har fått gå i Bergmans fotspår genom den 54 meter långa bostaden vid havet.

– Invändigt är det väldigt mycket furu, det påminner lite om en gillestuga från 1970-talet. Till och med luftkonditioneringsapparaterna och kylskåpsdörren är målade med ett slags furu-trompe l’oeil för att se ut som att de är gjorda av trä, berättar han.

Daniel Golling, kurator på ArkDes i Stockholm, är en av få som har fått besöka Bergmans hus på Fårö.
Daniel Golling, kurator på ArkDes i Stockholm, är en av få som har fått besöka Bergmans hus på Fårö. Bild: Jessica Gow/TT

"Konventionellt borgerlig"

Daniel Golling beskriver hur byggnaden, som ursprungligen ritades av Kjell Abramson 1966–1967, och sedan fick tillbyggnader av Per Erik Nilsson, är en lång rad rum i fil med stora fönster mot havet. Delar av den låga fasaden efterliknar stenmurar typiska för Fårö och huset smälter väl in i den karga naturen.

ANNONS

– Inredningen består av mycket Carl Malmsten-möbler. Skulle jag sätta en etikett på stilen så är den ganska konventionellt borgerlig. Den representerar rätt väl vad människor i hans samhällsklass köpte till sina hem på den tiden. Jag får känslan av att han inte förnyade sitt hem särskilt mycket under alla år, att när han väl hade fäst sig vid något höll han fast vid det, säger Daniel Golling.

Pedro Westerdahl på Bukowskis har en liknande bild av Bergmans stil.

– Han var väldigt förtjust i trä som material, både genom träpanelen i huset och genom valet av trämöbler. Mycket svensk design, både Carl Malmsten och Josef Frank för Svenskt Tenn till exempel. Eleganta mattor av Barbro Nilsson för Märta Måås-Fjetterström. Han hade en ganska modern, blond och nordisk inredningsstil.

Skandinaviskt avskalat

Förvisso förknippar vi gärna furupanel med antingen en bastu eller en gillestuga från förr, men faktum är att både furu som material och den hemtrevliga känslan som träpaneler ger ligger rätt i tiden just nu.

– Den skandinaviska stilen med återhållen färgskala och mycket trä har blivit gigantiskt stor ur ett internationellt perspektiv. Inredningstidningar strör ord som ”hygge” och ”lagom” omkring sig. Internationellt står den skandinaviska stilen för funktionella, rätt minimalistiska produkter i hållbara och miljövänliga material, säger trendexperten Stefan Nilsson.

ANNONS

Det handlar också om att hitta balans i livet och kunna vila från all stress utifrån.

– Bergmanhuset har fångat den skandinaviska stilen perfekt och jag tror faktiskt att Bergman medvetet skaffade detta hus för att kunna skapa sin egen version av ”hygge”, forsätter han.

När Bergmans bohag, totalt 337 möbler och föremål, till slut auktionerades ut genom Bukowskis var utropspriserna förvånande låga.

– Vi valde i samråd med familjen att sätta rimliga, marknadsmässiga priser på samtliga föremål, det vill säga vad de hade kostat om de inte hade kommit från ett berömt hem. Vi anade att det skulle finnas ett stort intresse för hans möbler, men här fick vi ett bevis för hur betydelsefull det vi kallar proveniensen, det vill säga föremålens historik, kan vara. Men att föremål med ett utropspris på 200–300 kronor går för 82 000 är ju otroligt, berättar Pedro Westerdahl.

Inte så noga

Schackpjäserna, ett inkomplett set där den vita kungen (som också föll i filmen) saknades, steg från utropspriset på 10 000 kronor till en miljon. För Bergmanfantaster runt om i världen var hans möbler och inredning närmast ovärderliga. Och flera av sakerna är designade av formgivare som än i dag innebär höga priser i nyproduktion. Men rent generellt tror Daniel Golling ändå inte att inredningen var särskilt viktig för Ingmar Bergman.

ANNONS

– Jag vet att han hade åsikter om arkitekturen, han hade till exempel sett en fantastisk öppen spis i en rysk film som han ville återskapa i sitt eget hem för att kunna sitta vid brasan och dricka vin. Men han var också ganska osentimental i förhållande till sina möbler, trots att han både använde dem flitigt och behöll dem länge.

Han berättar att Bergman bland annat hade skrivit ”halt som fan” med tuschpenna direkt på badrumsgolvet. De många toaletterna är inredda med plastmattor och våtrumstapeter trots att han hade ekonomin att kakla dem. Och hans sängbord är berömt för att han klottrat direkt på det med penna – förmodligen har han vaknat mitt i natten och behövt få ur sig något.

Daniel Golling bevakade auktionerna när bohaget skulle säljas.

– Jag budade faktiskt på hans skrivbordsstol, men allt gick ju för ganska rejäla summor...

Åtta nycklar till Bergmanstilen

1. Mycket trä. Gärna furupanel på väggarna och trämöbler.

2. Svensk design, främst Carl Malmsten.

3. Fåtöljen är viktig, helst en designklassiker av till exempel Charles och Ray Eames eller svenske Bruno Mathsson.

4. Mönstrade eleganta mattor ger värme åt rummet, Märta Måås-Fjetterström är en favorit.

5. Den personliga stilen skapas genom att blanda nordisk 1950- och 1960-talsdesign med arvegods, till exempel golvur, allmogeslagbord och barockskåp.

6. Film-memorabilia ger hemmet rätt känsla – gamla kameror, filmpriser och foton ur filmer till exempel.

7. Ett bibliotek är viktigt, inred med öppna bokhyllor och många böcker.

8. Duka med svenskt porslin från 1950–1970-tal.

ANNONS