Henrik Kjellberg, presskommunikatör, uppskattar att Västtrafik har ett intäktstapp på uppemot 100 miljoner kronor per månad.
Henrik Kjellberg, presskommunikatör, uppskattar att Västtrafik har ett intäktstapp på uppemot 100 miljoner kronor per månad. Bild: Stefan Bennhage

Jätteraset för Västtrafik under coronakrisen

Kollektivtrafikens biljettförsäljning störtdyker. De senaste veckorna har resandet minskat med 40 procent och Västtrafiks biljettintäkter beräknas minska med 100 miljoner kronor i månaden.

ANNONS
|

Folk jobbar hemma och undviker kollektivtrafiken, som beskrivs som ett ställe där smittspridning mellan människor lätt sker. Det har fått dramatiska följder för Västtrafik.

– Från och med vecka 12 har vi sett en minskning i resandet med cirka 40 procent lite beroende på område och trafikslag. Intäktsminskningen sker i paritet med resandeminskningen både på enkelbiljetter och periodkort, säger Henrik Kjellberg, presskommunikatör på Västtrafik.

Förlorar 100 miljoner – i månaden

Han bekräftar att Västtrafiks ekonomi påverkas starkt negativt av coronakrisen och att de långsiktiga ekonomiska konsekvenserna är helt beroende av hur länge krisen pågår.

– I nuläget har vi, precis som alla andra, svårt att överblicka dessa men på kort sikt uppskattar vi ett intäktstapp på uppemot 100 miljoner kronor per månad.

ANNONS

Vad mer exakt förlorar ni mest pengar på just nu?

– Det vet jag inte. Det enda jag har fått information om är att det handlar om minskad försäljning av enkel- och periodbiljetter. Det hänger tydligt ihop med att resandet har minskat.

Beslut om stödpengar från regionstyrelsen

Permitteringar och stoppad kollektivtrafik är dock inget alternativ.

– Vi är som många andra branscher drabbade, men jag vill understryka att vi är en viktig samhällsfunktion och har ett tydligt uppdrag att upprätthålla kollektivtrafiken. Som det är nu kommer vi inte dra in trafik på grund av ekonomi, de indragningar vi har gjort handlar om personalbrist.

Och biljettkontrollanterna jobbar på som vanligt?

– De jobbar i alla fall, men har ett i någon mån förändrat arbetssätt. De försöker undvika fysisk kontakt med resenärer och deras mobiltelefoner. De genomför också en större andel påstigningskontroller, där de står vid dörrarna och kontrollerar, i stället för att röra sig så mycket ombord på fordonen.

Vad som kan göras för att mildra den ekonomiska smällen för Västtrafik är oklart, men det finns ett förslag om aktieägartillskott till regionens bolag med anledning av covid-19, som ska upp på regionstyrelsens bord den 31 mars. Enligt tjänsteutlåtandet har flera av de regionala bolagen drabbas av stora intäktsbortfall på grund av den pågående pandemin.

ANNONS
comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS