Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Youtubeduon blev förvånad över vad de hittade:
Youtubeduon blev förvånad över vad de hittade: "Vi är inga journalister på något vis och har ingen grävförmåga. Vi råkade bara ha tur", säger Anton Lundell. Bild: Matkoma

Köttbluff avslöjad av Youtubestjärnorna

Entrecote, oxfilé och ryggbiff av märket Garant har sålts för nästan 200 kronor mer än det angivna kilopriset. Bluffen avslöjades när den göteborgska Youtubeduon Matkoma kontrollvägde olika matvaror.

"Nu är vi på väg mot årets kanske största matscoop", säger Anton Lundell i videon som publicerades i måndags.

Och även om det enligt honom själv var sagt för att ge en komisk effekt, var det en anmärkningsvärd bluff som uppdagades.

Youtubeduon, där också Adam Åstrand ingår, kunde nämligen visa hur ekologisk entrecote av Axfoods egna märke Garant såldes till ett nästan 200 kronor högre kilopris än det angivna.

Förpackningen de köpte hade en angiven vikt på 703 gram, vilket de betalade 210 kronor för. Den verkliga vikten var 434 gram – och skulle med kilopriset på 299 kronor egentligen ha kostat 130 kronor.

– Vi gick ner och kollade på andra förpackningar i butiken och när vikten inte stämde på dem heller blev det plötsligt väldigt intressant. Här är ändå någonting ganska illa, om folk betalat för mycket, säger Anton Lundell.

Slump att det upptäcktes

Tanken bakom klippet var från början inte att fokusera på vikten på Garants köttförpackningar. I stället var entrecoten en av flera produkter – bland kaffefilter, steksnöre och annat – som Matkoma relativt slumpmässigt plockade ner i varukorgen på Hemköp i Nordstan. Därefter mätte, räknade och vägde de produkterna framför kameran.

– Vi har gjort några klipp som vi kallat konsumentupplysningar, men det har inte riktigt varit på allvar. Vi tror inte att vi är mer än vad vi är: Två killar i 32-årsåldern som försöker roa folk i 20 minuter, säger Anton Lundell och fortsätter:

– Men vi kände faktiskt att vi var något på spåren. På något sätt är det ändå allvarligt att folk fått betala 80 kronor för mycket, som här.

Osäkra på omfattningen

Felet som uppmärksammades visade sig vara mer utbrett än att enbart röra den enskilda butiken. När Axfood på tisdagen uppmärksammades på videon stoppades nämligen lagret och samtliga butiker kontaktades för att dra in de berörda Garantprodukterna: Eko Entrecote skivad, Eko Ryggbiff skivad och Eko Oxfilé skivad.

Matkoma hittade tre entrecoteförpackningar med för hög angiven vikt på Hemköp i Nordstan, och en förpackning med för låg angiven vikt. Bild: Björn Larsson Rosvall
Matkoma hittade tre entrecoteförpackningar med för hög angiven vikt på Hemköp i Nordstan, och en förpackning med för låg angiven vikt. Bild: Björn Larsson Rosvall

– Vi kollade direkt med leverantören och tyvärr har det blivit en förskjutning från maskinen till märkningen i samband med etikettering. Det innebär att lika många förpackningar innehållit för mycket som för lite, säger Claes Salomonsson, presschef Axfood.

Trots försök att se omfattningen av problemet vet han inte hur många butiker och förpackningar som felet påverkat. Produkterna har dock gått ut till Hemköps, Tempos och Willys butiker i Sverige.

– Det exemplet de hittade var ganska extremt såg vi i går, när vi tittade på andra förpackningar. Så stora skillnader har vi inte hittat på andra. Det är väldigt tråkigt att det hänt. Vi vill inte lura någon och är jätteledsna över det.

Ska man som konsument behöva kontrollväga det man köper nu?

– Nej det hoppas jag verkligen inte. Man ska kunna lita på det som står. Jag har aldrig varit med om något liknande. Men visst, känner man sig osäker får man självklart kontrollväga om man vill.

Den som betalat för mycket för sitt kött uppmanas kontakta sin butik för kompensation.

"Försöker skoja till det"

Matkoma är en av de större svenska Youtubekanalerna, med 279 000 prenumeranter. Efter att tidigare bland annat ha ätit 13 pizzor och slagit snabbmatsrekord, var detta en ny upplevelse.

– För oss känns det lite lustigt ändå att vi med vår Youtubekanal försöker skoja till det, och då får i gång hela Axfood. Vi är inte en kanal som sysslar med avslöjanden, säger Anton Lundell.