Färre konsumentkontor. Konsumentverkets senaste granskning visar att antalet kommuner med konsumentvägledning minskar.
Färre konsumentkontor. Konsumentverkets senaste granskning visar att antalet kommuner med konsumentvägledning minskar.

Konsumentstöd skrotas i allt fler kommuner

Antalet kommuner som lägger ner sin konsumentvägledning ökar. Och bland de som erbjuder stödet har verksamheten i flera fall begränsats, visar en ny rapport.

ANNONS
|

Antalet kommuner med konsumentvägledning minskar, enligt Konsumentverkets senaste granskning. I dag saknar invånarna i 42 av landets kommuner möjlighet att få lokal konsumentvägledning. För två år sedan var antalet 20.

Bara sedan i fjol har 14 kommuner lagt ner sina verksamheter. Totalt innebär det att 944 000 personer – ett antal som plussats på med 164 000 invånare jämfört med förra året – inte har tillgång till oberoende, kostnadsfri konsumentvägledning i sina hemkommuner.

– Jag tycker att det är beklagligt, kommenterar Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket.

– Kommunernas konsumentvägledning har en lokal förankring och kan ge ett mer personligt stöd. De får ofta allt mer komplicerade ärenden där konsumenten kan återkomma till samma person. Vilket är en mycket viktig hjälp för många, menar hon.

ANNONS

Trollhättan, Vänersborg, Mellerud och Lilla Edet erbjuder alla konsumentvägledning, men i olika omfattning. Melleruds tjänst delas med Dals Ed. Tidigare har man haft vägledning via telefon, måndag och onsdag, men sedan några år tillbaka är det bara måndagar som tjänsten är tillgänglig.

– Men vi försöker vara så smidiga som möjligt och hjälpa till så mycket det går. När vi inte nås på telefontid, kan man mejla oss. Min uppfattning är att vi inte dragit ned i så stor omfattning, säger Monica Johannesson, konsumentvägledare i Dals Ed.

Hon menar att det är viktigt i mindre kommuner med närheten till en konsumentvägledare, att invånarna känner sig mer trygga med en lokal röst. Det håller Annelie Fredriksson, konsumentvägledare på Trollhättans stad med om:

– Behovet är stort och för till exempel många äldre kan det vara svårt att hävda sin rätt. De har ofta inte tillgång till dator eller mejl och då är den här funktionen väldigt bra.

Hennes uppfattning är att man tagit fasta på detta i Trollhättan och inte nedmonterat, utan i stället utökat tjänsten.

– Över tid har vägledningen varit stark här och vi har snarare förstärkt. En person som tidigare varit långtidssjukskriven och som var ersatt har nu återkommit. Så nu är det två personer i stället för en.

ANNONS

Lilla Edet har sedan 2015 haft ett gemensamt konsumentkontor med kommunerna Orust, Tjörn och Stenungsund. Kontoret finns i Stenungsund, har öppet från måndag-fredag och bemannas av tre heltidsanställda – en konsumentrådgivare och två budget- och skuldrådgivare.

Tidigare fanns av kostnadsskäl ingen konsumentvägledning i Lilla Edet. Kommunen gjorde därför bedömningen att ett gemensamt konsumentkontor var bättre än inget kontor alls.

– Avståndet till Stenungsund var något vi funderade på när vi fattade beslutet om ett gemensamt konsumentkontor. Vi gjorde dock bedömningen att de flesta ärenden i dag görs via telefon eller mejl. Dessutom tror vi att kvalitén blir bättre om flera personer kan samarbeta kring rådgivningsfrågorna, säger Lena Palm, kommunchef i Lilla Edet och fortsätter:

– Så vitt jag vet har det inte varit några klagomål gällande konsumentkontorets placering. Det har snarare varit så att kommuninvånarna varit glada eftersom vi tidigare inte hade något kontor alls.

I Vänersborg har verksamheten sett likadan ut i 41 år. Konsument Vänersborg har varit och är försedd med en heltidsarbetande konsumentvägledare. I dag tillhör posten Tina Lundström. Hon känner ett starkt missnöje över att allt fler kommuner lägger ner sina konsumentkontor.

– Det är förödande. Invånarna i de kommuner som inte har någon konsumentrådgivning blir hänvisade till Hallå konsument. Hallå konsument har ingen möjlighet att ta emot besök, vilket vi kan, säger hon.

ANNONS

Tina Lundström menar att besöken är en viktig del av konsumentrådgivningen.

– Det är framförallt viktigt att äldre personer och personer med språknedsättning kan få hjälp genom besök. Dessa grupper är ofta mer utsatta i dagens konsumtionssamhälle och kan ha svårt att föra sin talan via telefon eller mejl.

Fakta: Topp 5 konsumentärenden

Varor: 1: Begagnad bil, 2: Dator/telefon/spelkonsol, 3: Möbler/husgeråd/inredning

4: Hälsokost, 5: Kläder

Tjänster: 1: Hantverkstjänster, 2: Fast telefoni, 3: Mobiltelefoni, 4: Internet/fiber, 5: Tv

Källa: Konsumentverket

ANNONS