Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
20200331 Trollhättan Johan Hummerhielm , försäljningschef, och Johannes Nilsson , nyhetschef, på TTELA. Bild: Stefan Bennhage

Nu kraftsamlar TTELA i krisen

Coronakrisen har slagit hårt mot det lokala näringslivet och samhället. Alla berörs oavsett om det handlar om uppsägning eller att vi inte kan träffa anhöriga på grund av smittorisken. Nu vill TTELA bidra och erbjuder något som aldrig tidigare gjorts.

Det gick inte många veckor från det att coronaviruset börjat sprida sig i Sverige till det att krisen var ett faktum. Under de senaste veckorna har TTELA rapporterat om tomma hotellrum och restauranger i vårt område. Varslen eller besked om permitteringar har kommit från rese- och restaurangbranschen men även från industrin.

– Nu vill vi hjälpa till genom att erbjuda företagare att nå ut med sitt budskap helt kostnadsfritt. Detta utifrån stora den räckvidd vi har genom våra nyhetskanaler. Det här är en extraordinär situation och det kräver extraordinära åtgärder, säger Johan Hummerhielm som är försäljningschef på TTELA.

Annonsera kostnadsfritt

Redan nu har restaurangerna som erbjuder Take away under rådande omständigheter uppmärksammats. Under vinjetten #tillsammansgörviskillnadhär kan företagare oavsett bransch sätta in en annons kostnadsfritt.

– Det är vårt bidrag för att så många företag som möjligt överlever under den här krisen vi är i. Vi hoppas att nedgången blir så kort som möjlig, säger Johan Hummerhielm.

– Vi är en tidning som till största del finansieras av prenumerationsintäkterna och kan vi hjälpa andra då är det bra. TTELA vill såklart bidra till ett levande näringsliv.

Det är på annonsplats företagens budskap kommer att synas både i tidningen och på ttela.se.

Starten på flera initiativ

Det journalistiska innehållet förändras självklart inte och TTELA:s nyhetsredaktion fortsätter att rapportera och objektivt granska. Det journalistiska arbetet är nu om någon gång oerhört viktigt och det här är starten på flera initiativ som TTELA nu inleder till följd av det som händer i världen.

– Vi var exempelvis många som läste och berördes av TTELA:s artikel om Bert (som publicerades i lördags) - som i skrivande stund inte tillåts träffa hustrun på ålderdomshemmet. Varken han eller hon är ensamma om att känna både saknad, vilsenhet och ensamhet i tider som dessa, säger Johannes Nilsson som är nyhetschef på TTELA.

– Därför vill vi nå ut till människor i hela vårt bevakningsområde. Inte bara med hjälp av TTELA:s oberoende och viktiga journalistik, utan också genom att låta läsarna själva nå ut till andra människor, till exempel med hjälp av en hälsning. Tanken är att uppmuntra och ge varandra välbehövligt pepp. Vi har inspirerats av våra kollegor på Hallandsposten.

Enorm ovisshet

Något liknande har inte tidigare gjorts på TTELA på detta sättet där tidningen kraftsamlar för att nå ut till så många som möjligt i alla kanaler.

– Det finns nog ingen som inte håller med om att situationen just nu har skapat en enorm ovisshet inför den närmaste framtiden - både lokalt i våra fyra bevakningskommuner såväl som i hela världen. Behovet för den här typen av satsningar aldrig har varit större än nu. Fler initiativ inom ramen för den här satsningen kommer också att synas på nyhetssajten och i tidningen inom kort, säger Johannes Nilsson.

LÄS MER: Susanne Engdahl Jensen: Kramarna får vi längta efter

LÄS MER: Vem vill du hälsa till i coronatider?