Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Pengar försvinner från Västtrafik-konton

Pengar som du satt in hos Västtrafik kan frysa inne om kortet blir liggande. "Nonchalant" och "oförskämt", tycker besvikna kunder. Nu granskas bolaget av Konsumentverket.

I förra månaden tog en man i Gällivare fram sitt Västtrafikkort. Det var laddat med cirka 600 kronor efter ett besök i Västsverige för några år sedan. Han kontrollerade saldot, med hjälp av kortets nummer, och fick veta att det nu var noll kronor.

Vad hade hänt? Jo, kortet hade inte använts på tre år och därför hade pengarna försvunnit. "Tyvärr så är din produkt utgången", svarade kundtjänsten. Kan detta vara lagligt, undrar norrlänningen i en anmälan till konsumentombudsmannen, KO.

Tidigare i år blev en Kungälvsbo av med cirka 300 kronor på samma sätt och förra fredagen vände sig en tredje person till KO sedan han fått sin kontoladdning struken.

Nu har Konsumentverket startat ett tillsynsärende mot Västtrafik, alltså en granskning av företagets agerande. Treårsregeln "kan betraktas som ett oskäligt avtalsvillkor", skriver verket.

Vad är det som kan vara oskäligt?

- Att kunden varken får tillbaka saldot eller panten. Vi har inte tagit ställning till det än, vi vill ha svar från Västtrafik först, säger verkets jurist Sanna Jonasson.

Får inte bolaget ha vilka regler de vill?

- De har rätt att ställa upp villkor men de ska vara skäliga enligt avtalsvillkorslagen.

Konsumentverket anser att kontoladdningen ska ses som "en omvandling av pengar" och betalas tillbaka om den inte används, heter det i en skrivelse till trafikföretaget.

Verket anser också att treårsregeln är för svår att hitta på Västtrafiks webbplats. Den står inte i den allmänna informationen om kontoladdning utan dyker upp först om man klickar på länken "Mer om våra köpvillkor".

Hallandstrafiken har ingen motsvarande tidsgräns.

- Det är livslångt. Det du laddar på, det har du med dig så länge du använder kortet, säger kommunikationschefen Yasmine Möllerström.

Storstockholms lokaltrafik, SL, ger samma besked.

- Om du har laddat en reskassa finns pengarna kvar så länge själva kortet är giltigt. Sedan kan du föra över pengarna till ett nytt kort, säger Jesper Pettersson på SL:s presstjänst.

Maria Björner Brauner, chef för försäljning och marknad på Västtrafik, har inte tagit ställning till kritiken.

- Vi tittar på det och kommer att besvara det. Vi vill gärna följa vad Konsumentverket rekommenderar.

Varför finns treårsregeln?

- Resorna med kontoladdning är kraftigt rabatterade. Vi anser att det är att jämföra med andra mängdrabatter, lunchkuponger eller presentkort. Då är det gängse att man sätter en tidsgräns. Två tre år är inte ovanligt.

- Vi vill skapa ett incitament för våra kunder att resa för pengarna. Vill man inte ta den risken kan man köpa en enkelbiljett i stället, säger Björner Brauner.

Samtidigt säger hon att kunder kan få tillbaka försvunna pengar.

- Om man trots allt kontaktar oss efter tre år ska vi titta på det enskilda fallet och lösa det. Den delen har inte riktigt fungerat. Jag vill inte kritisera kundtjänsten, det är vi som inte har informerat tillräckligt.

Andra trafikbolag tycker inte att de behöver en tidsgräns.

- Jag har inte koll på hur det ser ut hos dem. Jag kan inte uttala mig om det.

Det här är fjärde gången på 19 månader som Västtrafik granskas av Konsumentverket. Bolaget har totalt 48 KO-anmälningar sedan 2011, vilket kan jämföras med 12 stycken mot SL under samma period.

- Vi har en stor mängd marknadsföring, det är en förklaring. Vi gör många kampanjer. En del blir irriterade, andra blir inte irriterade. Sedan har vi ett komplicerat biljettsystem som vi håller på att förändra, säger Maria Björner Brauner.