Piloten berättar vad folk är mest rädda för i flygplan

Turbulens, åskoväder, flygande fåglar och trasiga motorer. Alla är exempel på saker man som flygrädd inte ens vill fundera på när man flyger. Tomas Gustafsson som jobbat som pilot i 30 år och är ordförande Flygsäkerhetskommittén i Svensk Pilotförening förklarar hur rädda vi egentligen behöver vara för dessa saker.

ANNONS
|

Det sägs att var fjärde svensk är rädd för att flyga, och vi är rädda för många olika saker.

Tomas Gustafsson är flygkapten på SAS och är en mycket erfaren pilot med 30 år i yrket. Han har flugit långlinjer som till USA och Asien, och kortlinjer som är inom Europa. Dessutom är han ordförande för Flygsäkerhetskommittén i Svensk Pilotförening, han har full koll på vad som händer i planet, och vad som skulle kunna hända.

När vi träffar honom på Landvetter flygplats, berättar han att han ska göra fem turer innan hans arbetsdag är slut.

Mest rädda för turbulens

Att många är flygrädda känner han väl till. De flesta brukar vara mest rädda för turbulens är hans erfarenhet, men en del är mer rädda vid start och landning.

ANNONS

– Det är inte ovanligt att passagerare berättar för kabinpersonalen att de är flygrädda. Finns det tillfälle kan de få komma in i cockpit och träffa oss. Vissa vill bara se vilka som ska köra, och en del vill ställa frågor. Vi möter olika grad och former av oro, men återkommande är en oro för busväder och turbulens, säger Tomas Gustafsson.

Så vad är då turbulens – och är det farligt?

– Luften är ett dynamiskt element och det finns flera bakomliggande orsaker till turbulens. På lägre höjd uppstår mekanisk turbulens när vinden rör sig över marken. På högre höjd ofta i samband med jetströmmar eller luft med varierande temperatur. Även flygplanens vingar genererar virvlar som efterföljande flygplan kan känna av.

Han fortsätter:

– Flygplan är byggda för att klara mycket stora påfrestningar. Den största risken är att inte sitta fastspänd om man stöter på kraftig turbulens. Turbulens är ibland svår att förutse och vi har därför en stående rekommendation att alltid ha säkerhetsbältet fastspänt då man sitter i stolen.

Det är när folk inte sitter fastspända flest olyckor sker.

Flyget har ett system där piloter som upplever turbulens i luften meddelar flygledarna detta. De berättar sen för andra plan som är på väg in i samma område att det finns turbulens. Det är ett etablerat system, enligt Tomas Gustafsson.

ANNONS
Det är många knappar att hålla reda på i cockpit.
Det är många knappar att hålla reda på i cockpit. Bild: Olof Ohlsson

Avbruten inflygning

Olika sorters väder är inget som gör det mer riskabelt att flyga. Det finns inget väder som är mer farligt än något annat.

– Vissa väder är mer utmanande, som stormar och dimma. Men allt är vetenskapligt uträknat för respektive plan och flygplats. För varje situation finns gränsvärden för om en inflygning kan fortsätta till landning, om de inte är uppfyllda avbryter vi inflygningen.

Att man behöver avbryta en inflygning händer då och då, och han har full förståelse att det kan upplevas som obehagligt när de drar på.

– Men för oss piloter är det en helt normal och intränad procedur.

Finns det väder då ni inte flyger?

– Ja, vid alltför stark vind, tät dimma eller kraftigt snöfall. Men det är inte för att det är farligt, utan för att det sannolikt inte är möjligt att landa. Vi gör med trafikkontoret en bedömning från fall till fall. Flyget har lärt sig hantera olika utmanande väderlekar och flyget är tåligt, berättar Tomas Gustafsson.

Åskoväder

Åskoväder med blixtar som lyser upp himlen är nog läskigt för många, men faktum är att planen har bra skydd mot blixtarna. Piloterna försöker också att undvika åskväder.

– Ett blixtnedslag är generellt inte farligt, men kan definitivt upplevas som obehagligt. Flygplan är utrustade med en typ av åskledare som är placerade på olika ställen, ofta i bakkant av vingspetsar och fena. Flygplan är också utrustade med en väderradar som ger piloterna en mycket bra bild av var det finns åskmoln.

ANNONS

Är fåglar ett problem för flyget, kan de orsaka olyckor?

– Fågelkollisioner är relativt vanligt. Det är dock mycket sällan att en fågelkollision orsakar en olycka, men det finns undantag. Exempelvis nödlandningen på Hudson River.

Och slutligen lugnar han ner kring ännu en vanlig farhåga, man kan flyga om en av de två motorerna slutar fungera.

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS