Polisen får alltså ett överflöd av onödiga meddelanden skickade till sina konton på sociala medier just nu. Det är egentligen inte någon som vill något viktigt, utan polisen uppfattar detta som att man gör det lite på skoj.
– Man kan säga att det är som ett spam eller en busringning. Det är ett slags prank där man skriver att man har en fråga och när man svarar så skriver personen ”Jag glum”, alltså ”Jag har glömt”, säger Jan Strannegård, polisens samordnare för sociala medier i region väst.
Enligt internetforumet ”Know your meme” ska pranket grunda sig i en tweet till den amerikanska detaljhandelskedjan Walmart. Där skrev en person: ”I forgor” i stället för ”I forgot”.
”Jag glum”
Tillsammans med frasen ”Jag glum” brukar avsändaren skicka en dödskalle eller en rolig bild. Personerna som gör detta brukar sedan skärmdumpa en bild och lägga ut på sitt eget konto. För polisen tar detta både resurser och tid.
LÄS MER:Tiktok-stjärnan skriver kokbok: ”Kommer släppas i USA och Kanada”
– Det är ett stort inflöde. Vi hanterar detta problemet genom att inte svara på den här typen av meddelanden. Men det är också dumt och onödigt att belasta myndigheten så här, säger Jan Strannegård.
”Sprider sig som en löpeld”
Polisen menar att denna typen av prank är en en ny trend och flera av myndighetens konton i sociala medier har blivit utsatta. Bland annat det Instagramkonto som Polisen Göteborg Nordost använder.
– Det är nationellt problem och vi ser att det här sprider sig som en löpeld. Det här har pågått i en månads tid ungefär så det är relativt nytt.
Vem det är som ligger bakom dessa pranks vet inte polisen.
LÄS MER:Skolmat gör succé på Tiktok – har 700 000 visningar
– Det är alla möjliga. Jag misstänker att det kan vara yngre personer. Men vi vet egentligen inte ålder. Vi eftersöker inte vem som gör detta eftersom det inte är brottsligt. Det ingår inte i vårt arbetssätt att göra det.
Ser du att det skulle kunna bli brottsligt?
– Nej det har jag svårt att se. Men man stör de andra som verkligen vill skicka meddelanden till oss.