Det var Sjöfartstidningen som var först med att rapportera om rederiets affärsidé. Tanken är att främst konkurrera med järnväg och landsväg, på ett miljöeffektivt sätt. Det skulle i så fall Sveriges första sjöfartsbaserade containerpendel inrikes.
Och redan till våren tror man att planerna kan komma att förverkligas. Svenska Orientlinjen, som tidigare var en del av Broströmskoncernen, letar just nu efter ett fartyg som kan bära minst 120 containers. Fartyget får dessutom vara max 88 meter, vilket är maxlängden för slussarna i Göta älv.
Två avgångar i veckan i respektive riktning har man tänkt. Just nu håller man också på att jobba ihop ett stort antal speditörer och andra intressenter, ända upp till Dalarna.
– Men vi har fått bra respons och vi tror att vi kommer få lönsamhet i projektet. Även politiker från regionerna kring norra Vänern har varit positiva, säger
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.