Välbesökt. Under sommaren har svenska hotell haft rekordmånga gäster.
Välbesökt. Under sommaren har svenska hotell haft rekordmånga gäster.

Rekordsommar för hotellbranschen

Det går bra för hotellnäringen just nu. Sett till hela landet har det varit rekordmånga övernattningar på svenska hotell under sommaren och även här i Trollhättan och Vänersborg blir gästerna fler.

ANNONS
|

Förra året gjordes över 60 miljoner övernattningar på hotell i Sverige och som prognoserna ser ut nu kommer antalet hotellnätter i år bli ännu högre. Under sommarmånaderna är det traditionellt sett hög ruljans på hotellsängar men i år är beläggningen på landets hotell den högsta sedan man började göra mätningar i slutet av 70-talet. Ännu finns det inga lokala siffror men de hotell TTELA pratar med i området bekräftar att den nationella trenden nåt hit.

– För oss har beläggningen i juli ökat varje år de senaste fem åren så i sommar har vi haft mycket folk, säger Malin Larsson som är hotellchef för Best Western Arena Hotell i Vänersborg.

ANNONS

Även Ingemar Ljung som äger flera hotell i området, bland annat Hotell Trollhättan och Strand Hotell i Vänersborg, säger att han märkt av en ökning.

– I sommar har det sett riktigt bra ut. Under juni och juli har vi ökat med tio procent jämför med förra året, säger han.

Framför allt är det utländska gäster som kommer i större utsträckning.

– Går man ut och tittar på hotellparkeringen en vanlig kväll är det många bilar som inte kommer från Sverige. Det är väldigt mycket turister som kommer till det här området, säger Ingemar Ljung.

Ökningen av utländska turister i Sverige är en av de stora anledningarna till att det går bra för hotellnäringen just nu. Förra året ökade utländska besökares konsumtion i Sverige med 18 procent enligt Tillväxtverket.

Erik Brathall som är presschef för branschorganisationen Visita pekar på att ökningen av turister i Sverige inte bara är positivt för hotellbranschen.

– När turister kommer till Sverige handlar de också i affärer och går på restaurang. Ökad turism gynnar flera branscher, säger han.

Att turisterna kommer tror han kan härledas till att Sverige blivit bättre på att göra reklam för sig.

– Under några år har det varit en långsiktig marknadsföringskampanj för Sverige utomlands och den börjar ge resultat, säger Erik Brathall.

ANNONS

Som det ser ut nu kommer hotellbranschen kunna fortsätta rida på framgångsvågen. För några dagar sedan släpptes Konjunkturbarometern för årets andra kvartal och enligt den ser framtiden ljus ut, nyanställningar och fler sängplatser är att vänta. Ingemar Ljung tillhör en av de hotellägare som funderar på att expandera.

– Det är några perioder varje år då vi skulle behöva fler rum för att tillgodose behoven, så det är klart att vi tittar på att bygga ut, säger han.

ANNONS