Rusning när H&M släppte årets designerkollektion

Klockan åtta på torsdagsmorgonen släppte H&M årets samarbetskollektion. Innan dess hade cirka 100 personer ställt sig i kö utanför butiken på Kungsgatan i Göteborg. När dörrarna slogs upp sprang hela kön mot dam- och herravdelningen.

ANNONS
|

– Vi kom hit klockan fem i morse. Det är så himla fina kläder i år så jag tycker att man får offra en morgon, säger Ellen Eriksson, som stod längst fram i den 50 meter långa kön tillsammans med sin bror Valter Eriksson.

– Jag är ute efter en leopardkappa, som jag tror väldigt många vill ha, säger Ellen Eriksson.

Varje år sedan 2004 ingår H&M ett samarbete med en erkänd designer som mynnar ut i en specialkollektion. Kollektion består av ett begränsat antal plagg och de släpps i ett begränsat antal butiker i världen.

I år var butiken på Kungsgatan enda butiken i Göteborg som lanserade kollektionen.

ANNONS

Beata Angelbjörk var en av de kunder som hade bestämt sig för att gå lite senare till jobbet den här morgonen.

– Jag lyckades få tag i den scarfoch de skor som jag ville ha. Jag tycker om det blommiga och det kvinnliga i årets design. Sedan är designen lite 50-tal, vilket jag tycker om, säger hon.

En som också lyckades få tag i det som hon var ute efter var Isabella Biederbeck. Hon säger att torsdagenslanseringen gick lugnt till jämfört med tidigare år.

– Det är femte gången som jag köar för H&M:s designsamarbete. Detta var ingenting till skillnad från förra året då Kenzo var designern. Det gäller att vara snabb när man kommer in i butiken eftersomallt tar slut på några minuter, säger Isabella Biederbeck.

Årets kollektion är designade avErdem Moralioglu. Han är uppvuxen i Kanada även om han sina rötter i Turkiet.

I dag har han dock sin bas i England, något som enligt H&M märks i årets kollektion.

– Erdem x H&M är en kollektion full av minnen och historier från Erdems barndom och återspeglar de romantiska klänningarna han såg i engelska filmer, faderns rock som hans mor slängde över axlarna och den coola stilen som präglade 90-talets tv och musikvideos, skriver H&M i ett pressmeddelande.

ANNONS

Flera av de plagg som tog slut inom loppet av femton minuter hade antingen blommigt eller helrutigt mönster.

Enligt H&M finnsdet flera nyckelplagg i kollektionen. Bland annaten klänningi jacquard med snödroppsmotivoch en kabelstickad mohairtröja som är inspirerad av tröjorna i tv-serien Twin peaks.

H&M:s tidigare designsamarbeten:

2016Kenzo 2015Balmain 2014Alexander Wang 2013Isabel Marant 2012Maison Martin Margiela 2012Marni 2011Versace 2010Lanvin 2009Jimmy Choo 2009Sonia Rykiel 2009Matthew Williamson 2008Comme desGarçons 2007Roberto Cavalli 2006Victor & Rolf 2005Stella McCartney 2004Elio Fiorucci 2004Solange Azagury-Partridge 2004Karl Lagerfeld

ANNONS