Saab 96 Sport från 1964 såld för rekordpris

Saabfabriken har gått i graven och inga fler bilar tillverkas. Men fortfarande kör en del rariteter ute på vägarna. Nu finns det möjlighet att bli ägare till en ikonisk bil, en Saab 96 Sport från 1964 – men den kostar bra mycket mer än när den var ny.

ANNONS
|

En ikonisk Saab ligger ute till försäljning på auktion. Det är ett exemplar av Saab 96 Sport, årsmodell 1964. Det var den modellen som rallyföraren Erik Carlsson, "Carlsson på taket", körde flera tävlingar med, bland annat Monte Carlo-rallyt som han vann.

Modellen är mer påkostad än standardmodellen och 1964 ska ha varit den sista årsmodellen med vad man kallar kortnosfront. Saab Sport introducerades 1962 som en efterträdare till Saab GT 750.

Bilen som nu är till salu är polarvit, har manuell växellåda och är inredd med textil och vinyl. Insidan går i rött. På auktionsfirman har man värderat den till mellan 350 000 och 325 000 kronor.

ANNONS

Peter Bäckström, intendent på Saab Car Museum i Trollhättan, menar att modellen är högt värderad till skillnad från en mer vanlig Saab. Bland annat för att det inte finns så många exemplar kvar. Men där spelar "Carlsson på taket" också en roll.

– Den är värderad så högt för att Erik Carlsson ”Carlsson på taket” vann flera tävlingar med modellen säger Peter Bäckström.

Han menar att bilen är varje Saabentusiasters våta dröm att äga. Och han utesluter inte att den här bilen kommer hamna utomlands.

På onsdag morgon ligger högsta budet på 235 000 kronor, men Peter Bäckström tror att den kommer att gå för över 300 000 kronor. Vilket är bra mycket mer än bilen kostade som ny. Standardmodellen kostade 11 050 kronor 1964. Saab Sport var lite dyrare med 15 500 kronor.

Populär samlarobjekt

Enligt Peter Bäckström har modellen Saabs trecylindriga tvåtaktsmotor på 841 kubikcentimeter trimmad till 52 hästkrafter, bland annat tack vare tre förgasare. Vidare hade bilen separatsmörjning, det vill säga tvåtaktsoljan förvarades i en separat tank och bilen kunde tankas med vanlig ren bensin. Skivbromsar fram var en för tiden ovanlig teknisk finess. Bilen var den mest påkostade som Saab byggde på den tiden. Mellan 1962-1964 tillverkades drygt 2 800 Saab Sport. De som fortfarande finns kvar i dag är populära samlarobjekt.

ANNONS

Saaben såld för rekordpris

Intresset är stort för att bli ny ägare till den här Saaben menar Mathias Björkman, marknadschef på Bilweb Auctions. Drygt ett dygn innan auktionen stänger är det ett tiotal aktiva budgivare och det ligger 12 bud.

På onsdagskvällen stängde auktionen och Saaben såldes, priset på bilen gick upp ordentligt. När alla bud var lagda slutade priset på hela 425 000 kronor. Det är cirka 100 000 kronor mer än vad den var värderad för. Enligt Mathias Björkman var det ett rekordpris för den modellen.

12 budgivare var med och budade på bilen och det tog 43 bud innan bilen såldes och fick en ny ägare.

Men det finns två andra bilar från 60-talet som också lockar på auktionen. En är en Mercedes 190SL från 1963 värderad till mellan 1 och 1,2 miljoner kronor, och en Volvo P1800 från 1961 som är värderad till till mellan 160 000 och 200 000 kronor.

Leta efter det här

Peter Bäckström har ett tips till de som skulle springa på en bortglömd Saab i en lada, och vill ha reda på om det är en Saab Sport och inte den vanligare Saab 96. Då är svaret: Har den dubbla kromlister längst ner efter karossidorna så kommer pulsen att höjas avsevärt hos Saabkonnässören.

ANNONS
comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS