Första indikationen på störningar i appen kom vid klockan 07.45 på måndagsmorgonen.
– Vi har störningar som innebär att resenärer upplever problem med att visa och köpa biljett. Upplevelsen kan vara olika för olika kunder. Vi vet inte vad det beror på och jobbar för att lösa det så snabbt som möjligt.
Under de senaste månaderna har det ett flertal gånger skett störningar i Västtrafiks app.
Vid måndagsmorgonens problem meddelade Västtrafiks pressjour att biljettkontrollanterna var informerade om störningarna.
– Samtliga parter är informerade och har överseende med det såklart, säger Alice Roman.
LÄS MER: Västtrafiks utsatt för it-attack
LÄS MER:Västtrafiks biljettapp drabbades av tekniska problem
Åker resenärer som inte kan köpa digital biljett gratis?
– Ja, precis. Ingen resenär ska drabbas av tilläggningsavgift för att Västtrafik har problem.
Det finns i nuläget ingen prognos för när problemen kommer vara åtgärdade.
Vid 10-tiden meddelar Västtrafik att det återigen går att genomföra köp i appen, men att det tar längre tid än vanligt. En timme senare gick de ut med information om att det finns en tillfällig biljett att hämta. Den är dock borttagen igen.
– Våra tekniker fortsätter att arbeta med problemet. Förhoppningsvis kommer de kunna lösa det, men om det dröjer är det inte omöjligt att vi lägger upp en tillfällig biljett igen, säger Alice Roman strax innan klockan 15 på måndagseftermiddagen.