Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Runt 70 procent av de som drabbas av telefonbedrägerier är över 70 år. Bild: Hasse Holmberg / TT

Telefonbedrägerier drabbar ny målgrupp

Ett telefonsamtal, en välformulerad lögn och sedan är bankkontot är länsat. Efter en kraftsatsning från polisen har antalet telefonbedrägerier minskat i landet – men bedragarna har hittat en ny målgrupp att lura: medelålders personer med utländsk bakgrund.

Polisen får in allt färre anmälningar om fullbordade telefonbedrägerier. Det handlar om telefonsamtal där bedragaren säger sig ringa från banken, en myndighet eller ett större företag och ljuger för att få den uppringde personen att logga in via bankdosa eller bank-id.

Därmed kan bedragaren få tillgång till personens banksida och koder för att sedan tömma kontot.

Särskild händelse

I september förra året beslutade polisen om en nationell särskild händelse på grund av en stor ökning av telefonbedrägerier. Något som kan ha gett effekt.

I polisregion Väst har man den senaste veckan (onsdag-onsdag) fått in 18 anmälda brott, varav sju var fullbordade bedrägerier och elva var försök.

– Men då ska man ta i beaktande att vi under hösten legat på 50, 60 och 70 anmälda brott i veckan så det är en ganska kraftig minskning. Men det är fortfarande aktuellt att prata om fenomenet, säger Magnus Lindegren, sektionschef vid polisens bedrägerisektion i Göteborg.

Bara i början av februari blev fem offer i Storgöteborg av med sammanlagt en miljon kronor.

Bedragarna hittar nya offer

Oftast är de drabbade äldre personer men på sistone har bedragarna börjat fokusera på en ny målgrupp att lura.

– Vi ser en ökning av medelålders personer med utländsk bakgrund. Det kan vara så att de är relativt nya i Sverige och har svårare att förstå hur företag och myndigheter agerar, säger Magnus Lindegren.

Tillsammans med kommunpolisen delar de nu ut informationsblad på flera språk som varnar för falska telefonsamtal.

– Vi vill att försöksbrotten ska vara 100 procent och fullbordade brotten noll. Då har vi lyckats, säger Magnus Lindegren.

"Det är fruktansvärt"

Runt 70 procent av de drabbade är dock äldre människor och bara förra veckan pågick ett bedrägeri där personer ringde äldre och utgav sig för att vara hemtjänst. I samtalet sa de att de skulle komma samma dag och putsa fönster. Men det stämde inte utan var sannolikt ett försök att ta sig in i bostäderna.

Rune, 98, var en av de som blev uppringd men efter att ha lurats på 14 000 kronor för fyra år sedan gick han inte på bluffen.

– Det är det värsta som finns för någon som ska leva sina gyllene år att bli av med pengarna de ska leva på. Det är fruktansvärt, säger Magnus Lindegren.

Så här ska du tänka och göra för att undvika att bli lurad:

Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig.

Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller känsliga uppgifter till någon.

Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren och be att få ringa tillbaka. Ring inte upp på ett nummer de ger, utan ring på de nummer du vet är rätt eller ta reda på numret själv.

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta informationen på internet.

Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank med en gång. Polisanmäl också händelsen.

Källa: Polisen