Västkusten är överens: Det gäller när en mås stjäl din mat

Det kan räcka med att titta åt fel håll en sekund. Fräcka måsar stjäl regelbundet räkmackor och mjukglassar framför ögonen på snopna semesterfirare. Frågan är om man får skylla sig själv – eller har rätt till en ny rätt? Tidningen har kollat hur några ställen utmed västkusten resonerar.

ANNONS

Äntligen semester. Dags för lata dagar, bad och kanske en räkmacka vid vattnet eller en halv special på semesterortens soldränkta torg.

Men som alla garvade västkustbor vet gäller det att freda sin mat från åpna måsar. På vissa platser dyker de från skyn och stjäl langosen ur ens hand om man så bara vrider på huvudet vid ett övergångsställe.

Men vad gäller som konsument om ett ohyfsat fjäderfä flaxar iväg med ens mat?

Tidningen slog en signal till serveringar i fem klassiska sommarorter och förhörde oss om deras mås-policy. Det visar sig att alla dyrt och heligt intygar att en ersättningsrätt självklart kommer serveras.

ANNONS
Bild: Mia Höglund

Idas bar och bistro, Grebbestad

0
Ida Östholm äger Idas bar och bistro i Grebbestad. Hon tycker att måsproblemen går i perioder.
– Men om vi har problem känns det som att det är en och samma mås. Den som kommer nu kallar vi för Hugo. Han är stor som fasen och har inget vett alls. Han kan dyka ner på ett bord när gästerna äter och är lite otäck tycker vi.
Får man byta mat om Hugo varit framme?
– Gud ja, absolut. Då tar vi in nytt, det som behövs.
Bild: Kallestad

Pressbyrån, Strömstad

0
Sandra Bengtsson är butikschef på Pressbyrån vid Södra hamngatan i Strömstad. Precis som flera andra Strömstadsverksamheter vi pratar med tycker hon att måsproblemen minskat de senaste åren.
– Det var mycket värre för två, tre år sedan. Då hände att de flög ner och tog korvar ur händerna på folk. Men det är betydligt lugnare nu, jag är på utsidan nu och kan inte se en enda mås här, säger Sandra över telefon.
Om man ändå får korven norpad av en mås, ersätter ni den?
– Ja, självklart. Det är ju inte personens fel.
Men man kanske borde ha varit mer uppmärksam?
– Ja, men oftast rör det sig om barnfamiljer eller stressade människor. Det är bättre att försöka vara tillmötesgående.

Hotell Bryggan, Fjällbacka

0
Susanne Maxvall äger Bryggan i Fjällbacka sedan många år tillbaka. Hon tycker att måsarna var färre i början av sommaren och funderar på om det berodde på kajornas närvaro.
– Men nu har vi har nog samma problem som alla andra. Det gäller att hålla efter och plocka bort, annars är de där snabbt.
Har gäster rätt till ny mat om en mås är på måltiden?
– Självklart löser vi det, det är ju inte gästens fel.
Den kanske borde varit mer vaksam?
– Gästen kan ju inte alltid veta att det är ett problem.
Bild: Skärmdump

Ekelöfs bistro, Smögen

0
Emma Wallström är en av delägarna till Ekelöfs bistro. Hon tycker måsarna verkar hungrigare än vanligt i år.
– Men det var lite mer på försäsongen, nu känns problemet lite mindre. De kanske skräms av värmen och att det kommer mer folk.
Vad är det fräckaste du sett dem göra?
– De kan ju ta en macka som står framför en om man tittar i mobilen. De har lärt sig att man inte har ögonen på maten.
Får man en ny då?
– Absolut!

Arvidsons kiosk och fisk, Marstrand

0
På Arvidsons kiosk och fisk sitter sedan många år en skylt som varnar för måsar. Arvid Gulin, som jobbar i kiosken, tycker dock att Marsstrandsmåsarna är relativt enkla att tas med.
– Om du reser dig en sekund från bordet kan de störta ner. Men de tar inte mat ur händerna på folk.
Vad har ni för mås-policy?
– Vi brukar vara snälla, om en mås har tagit någons mat får man ny. Sedan försöker vi ju varna som sagt, så att man vet om det.
comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS