Sadlar om till motorcyklar

Två vänersborgare - förre bankdirektören Thomas Wahlberg och förre stor-cyklisten Björn Johansson ger sig in i motorcykelbranschen på allvar. De två har nämligen köpt anrika Motorfirman Holger Duell AB i Göteborg tillsammans.

ANNONS
|

- Motorfirman Holger Duell är 72 år gammal. Holger Duell körde på sin tid TT-lopp och hade svårt att få tag på reservdelar så han började importera själv, säger Thomas Wahlberg.

Sedan växte det och så småningom tog Holgers söner Lennart och Göran över verksam-

heten som i dag omsätter 365 miljoner kronor och har 125 anställda i två bolag i Sverige och Norge.

Efter 35 år i branschen tyckte bröderna Duell att det var dags att dra sig tillbaka. De hade ingen

naturlig arvtagare och det var viktigt för dem att företaget kom i rätt händer.

Björn Johansson arbetar som försäljningschef i företaget sedan tre år tillbaka.

ANNONS

- Vi umgås privat och började skissa på en affärsplan redan förra sommaren, säger Wahlberg.

När Johansson och Wahlberg presenterade idén för bröderna Duell så stämde allt och affären blev klar på direkten.

Den sjunde april i år skrevs kontraktet under och den första maj tillträdde Wahlberg och

Johansson som ägare till Duells.

Samma dag lämnade Thomas Wahlberg chefsskapet för Föreningssparbanken i Trollhättan/ Vänersborg och Lilla Edet.

Thomas Wahlberg har ingen erfarenhet som mc-åkare. Där-emot av ekonomi och personal-ansvar.

- Jag kan i och för sig cykla och jag har en båt men längre än så sträcker sig inte erfarenheterna...

- Jag går in som vd med ansvar för ekonomi, personal, inköp och lager medan Björn Johansson forsätter med sina tidigare arbets-uppgifter, säger Wahlberg.

Som 51-åring ser han det som en kick att få sadla om till något helt nytt:

- Det här känns som en rejäl nytändning och det ska bli oerhört stimulerande. Vi tar över ett mycket välskött företag med ett intressant produktsortiment.

- Duells arbetar med reservdelar och tillbehör inom atv (fyrhjulsdrivna mc), cykel, mc, marin, moped och snöskoter.

- Vi lagerhåller och säljer

i princip allt utom själva maskin-erna, säger Thomas Wahlberg.

ANNONS

Målgruppen på företagets största segment, mc, är han också van vid sedan bankjobbet:

- Målgruppen är i dag inte unga killar utan medelålders par.

Det snabbast växande segmentet är fyrhjulingar.

- I USA har de redan slagit ut de traditionella motorcyklarna.

Thomas Wahlberg kommer att bo kvar på Blåsut och frågan är om han inte kommer att pendla mellan Vänersborg Göteborg på en fyrhjulig mc när vädret

tillåter ...

ANNONS