Sara, 48, blev av med alla besparingar på några minuter

Det började med ett sms om en obehörig transaktion och därefter ett efterföljande telefonsamtal från en man som lät som en rutinerad bankman.
Minuter senare var 48-åriga Trollhättebon Saras och hennes sons livsbesparingar borta – och hon hade inte ens råd att klara vardagen.
– Det är förjävligt, man känner sig kränkt och ledsen, säger hon.

ANNONS
|

Måndag den 17 april fick 48-åriga Sara, som vill vara anonym och egentligen heter något annat, ett SMS från vad hon trodde var Swedbanks sms-system ”Din Bank”.

”Vi misstänker obehöriga transaktioner på ditt kort” stod det och hon ombads omgående kontakta spärrservice.

Eftersom meddelandet skickats i konversation med tidigare sms från Swedbank tänkte hon att det måste stämma.

– Det var så fruktansvärt trovärdigt! Hade det kommit ett vanligt sms då hade jag reagerat.

Sara ringde upp numret som angavs i sms:et. Mannen som svarade förklarade att någon försöker göra en transaktion på 6000 kronor, men att han kunde stoppa det direkt.

ANNONS

– Så han stoppade det. Sen sa han att säkerheten på mitt BankID behöver uppdateras. En uppdatering som alla ska göra men som vi som utsatts för bedrägeri får redan nu, säger hon.

Ett nytt sms kom med en länk som hon skulle klicka på och följa instruktionerna. Mannen var samtidigt noga med att påpeka att hon inte skulle säga några koder eller lösenord eftersom han inte får ta del av dem.

– Han var väldigt lugn och sansad. Han visste vad han pratade om, han ställde precis samma frågor som kvinnan på det riktiga spärrservice gjorde dagen efter.

100 kronor kvar på kontot

Dagen efter skulle Sara kolla sitt snabbsaldo och upptäckte då att det var knappt 100 kronor kvar på kontot.

– Jag får ju panik och loggar in på internetbanken och ser att mina sparkonton är helt tömda.

Nästan 170 000 kronor saknades. Så fort hon insåg vad som hänt polisanmälde hon händelsen. Hon kontaktade även Swedbanks riktiga spärrservice för att spärra hennes BankID.

Senare på kvällen insåg hon att det var värre än hon först hade trott. Utöver hennes egna konton som var tömda hade bedragarna även tömt hennes sons sparkonto på pengar, vilket hon och pappan hade dispositionsrätt till.

ANNONS

– Det är förjävligt, man känner sig kränkt och ledsen. Framförallt när det drabbar ens barn, säger hon.

När pengarna försvann och det var någon vecka kvar till löning hade hon inga pengar till att köpa mat. Veckorna efter bedrägeriet har Sara fått stort stöd från sin familj, vänner och kollegor.

– Jag har inte mått så bra. Det har inte varit en rolig situation.

Flera personer har hjälpt henne klara vardagen. Även fast det har varit mindre gester som att bjuda på lunch har hon varit tacksam över alla som hjälpt till.

– De tycker det är fruktansvärt också. Jag är väldigt tacksam över den hjälp jag har fått, säger Sara.

Vanlig metod

Metoden som bedragarna använt sig av kallas för ”vishing”, en typ av cyberattack där bedragaren försöker lura till sig sekretessbelagd information via telefonsamtal. Enligt Jan Olsson på polisens bedrägericentrum är det den metod som är störst just nu.

– Det är ett jättebekymmer för de drabbade tror att de själva gjort det och skäms för att de gjort fel. Fast det är bedragarna som ska skämmas, säger Jan Olsson och fortsätter:

– Värst är när de använder sig av SMS. Då hamnar det i konversationen du haft tidigare med till exempel banken.

ANNONS

Swedbank har länge arbetat mot denna typ av bedrägeri, bland annat genom att jobba med telefonoperatörerna för att bedragarna inte ska kunna härma avsändaren.

– Det har ju varit ett samhällsproblem under en lång tid. Och vi vill i största möjliga mån skydda våra kunder. Sen är det viktigt att komma ihåg att vi som bank aldrig kontakter våra kunder och ber de logga in eller lämna ut koder, säger Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank.

Konsumentverket: Behövs klara riktlinjer

Om Sara kommer få tillbaka pengarna är i dag oklart. Långt ifrån alla som drabbas av bedrägerier får sina pengar tillbaka av banken. Men nu agerar Konsumentombudsmannen, KO, för att fler ska få tillbaka sina pengar. Detta genom att pröva ett bedrägerifall i domstol, som de hoppas på kan bli vägledande i framtiden.

KO skriver att både bankerna, ARN (Allmänna reklamationsnämnden) och bankkunderna behöver få klara riktlinjer för vad som gäller vid olika former av bedrägerier.

Vill inte gå in på enskilda fall

Swedbank vill inte gå in på enskilda fall, men säger att de tittar på varje enskilt fall där domstolspraxis och vägledande beslut ingår i bedömningen.

– Det finns en möjlighet att få tillbaka pengarna men det beror på omständigheterna och är något vi prövar från fall till fall, säger Hannes Mård, på Swedbank.

ANNONS

LÄS MER:Explosion av bedrägerier – Vänersborg extra utsatt

ANNONS