Enade.  Marie Stadesjö, rektor på Sjuntorpsskolan, Stina Rosensson Badinand, skolsköterska, Marcus Svensson, jämställdhetsstrateg, Helena Almqvist, specialpedagog, Mia Bylund, speciallärare, och Anna Wetterlind, kurator, är de personer som ska jobba med strategin att minska våldet i skolan.
Enade. Marie Stadesjö, rektor på Sjuntorpsskolan, Stina Rosensson Badinand, skolsköterska, Marcus Svensson, jämställdhetsstrateg, Helena Almqvist, specialpedagog, Mia Bylund, speciallärare, och Anna Wetterlind, kurator, är de personer som ska jobba med strategin att minska våldet i skolan.

Sjuntorp tar krafttag mot våldet

För att minska våldet i skolan och i samhället har ett ambitiöst projekt dragits i gång på Sjuntorpsskolan. Det är inte bara skolan som ska jobba våldsförebyggande, arbetssättet ska även spridas till fritidsaktiviteterna.

ANNONS
|

Skojbråk i skolkorridorerna som kanske inte är så roligt, högstadiekillar som med våld får sin vilja igenom, eller rent av slagsmål i skolkorridoren. Dessa tre saker känner nog de flesta igen från sin egen skoltid. Att det ser ut så här är man medveten om i Trollhättans kommun. Därför lanseras nu ett ambitiöst projekt på Sjuntorpsskolan, för att få slut på våldet i skolan och i förlängningen i samhället. – Vi utgår från ett amerikanskt program som anpassats till svenska förhållanden. Det bygger på ett antal vetenskapliga teorier om att barn fostras i den miljö de befinner sig i, berättar Marcus Svensson jämställdhetsstrateg i Trollhättans stad. Under arbetets gång kommer man på skolan arbeta utifrån tre punkter. Den första punkten handlar om att skojbråk ska betraktas som våld och att man alltid ska ingripa om någon skojbråkar. Den andra handlar om genusförändrande åtgärder för att bryta negativa ideal hos unga killar. Den sista punkten handlar om att införa något som kallas för åskådarinsats. Det innebär att problem ska tas om hand med en gång, oavsett hur små eller stora de är. Här skapas också förändring genom att fler griper in. De elever som kommer få den största delen av undervisningen i arbetssättet är årskurs sju, där det kommer att ligga på schemat. Men arbetet stannar inte i skolan, även fältassistenter och föreningar i Sjuntorp kommer att bjudas in i arbetet. – Våld är ett samhällsproblem och inte bara något som finns i skolan, säger Marcus Svensson. Att stoppa våldet i skolan är ambitiöst och välmenande. Kuratorn på skolan, Anna Wetterling, tror dock att det kan möta ett visst motstånd. – Vi kommer bland annat att prata om varför vissa får en hög status och vilka normer som ligger bakom. Den populära killen kommer att stöta på motstånd när vi pratar om vilka negativa ideal som ligger bakom, säger hon.

ANNONS
ANNONS