Villkorligt och dagsböter föreslog åklagare Mikael Bäckström som straff för den busschaufför som står åtalad för bland annat vållande till annans död efter den tragiska bussolyckan i Härjedalen för snart två år sedan. Arkivbild.
Villkorligt och dagsböter föreslog åklagare Mikael Bäckström som straff för den busschaufför som står åtalad för bland annat vållande till annans död efter den tragiska bussolyckan i Härjedalen för snart två år sedan. Arkivbild.

Åklagaren: Villkorlig dom för bussolyckan

Villkorlig dom och dagsböter. Det yrkar åklagare Mikael Bäckström som straff för den busschaufför som står åtalad för bland annat vållande till annans död efter den tragiska bussolyckan i Härjedalen för snart två år sedan. Föraren själv, genom sin advokat, nekar till anklagelserna och anser att åtalet ska ogillas.

ANNONS
|

I två veckor har rättegången mot bussföraren pågått i Borås tingsrätt. På rättegångens sista dag hölls slutpläderingar. Rättegångssalen och den intilliggande extrasalen var välfyllda av åhörare.

Åklagaren argumenterade i sitt slutanförande för att olyckan inträffat därför att föraren var trött.

Nedsatt koncentration

- Jag vill framhålla att det inte påstås att föraren har somnat. Det som påstås är att han till följd av trötthet eller sömnighet haft nedsatt koncentration, sade Mikael Bäckström, refererad av Borås Tidning.

ANNONS

Det tycker åklagaren är tillräckligt för att föraren ska anses var ansvarig för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.

- Allting tyder på att bussen gått rakt av vägen och åkt rakt fram de första 40 metrarna. Det här styrker att det är en trötthetsrelaterad olycka. Det är en lugn och fin avåkning, sade han.

Ingen fastställd orsak

Försvaret å sin sida tillbakavisar alla åtalspunkterna. Förarens advokat Ulrik Smedberg menade i stället att föraren ska frikännas helt. Han hänvisar till Haverikommissionens utredning där det står att "den direkta orsaken till att bussen körde av vägen har med säkerhet inte kunnat fastställas".

Föraren har hela tiden nekat till att han varit trött och hänvisar i stället till dåliga vägförhållanden.

- Min klient känner ett ansvar, men inte ett rättsligt ansvar. Det finns en skillnad i det, sade Ulrik Smedberg och påpekade att det finns ingen möjlighet för hans klient att motbevisa att han var trött, enligt BT.

ANNONS

Efter att ha ifrågasatt både Haverikommissionens rapport och sömnforskarens Torbjörn Åkerstedt vittnesmål konstaterar försvarsadvokaten att hans klient måste frias.

- Jag kan inte hitta något felbeteende hos min klient. Slutsatsen är att åtalet ska ogillas. Det räcker inte att det är troligt, att det är möjligt, sade Smedberg.

Bidragit till brottet

Lars Engstrand, som är målsägarbiträde för anhöriga till en av de ungdomar som omkom, ville i sitt anförande också peka på bussbolagets ansvar.

- Det känns inte rätt att chauffören själv ska bära det här ansvaret. Bergkvarabuss var medvetna om den korta vilotiden och hans ovana vid nattkörningar. Det jag säger nu har ingen relevans i rättegången, men det visar att Bergkvarabuss har bidragit till brotten, påpekade han enligt BT.

Dom meddelas den 17 april.

TT

Fakta: Bussolyckan söder om Sveg

Olyckan inträffade vid sjutiden på morgonen den 2 april 2017, strax söder om Sveg i Härjedalen.

58 passagerare – lärare och elever från Ängskolan i Skene – fanns ombord. Tre ungdomar omkom och 38 skadades, där av fem allvarligt.

Att olyckan blev så allvarlig har flera orsaker, enligt Statens haverikommission. Bland annat var fler än två tredjedelar av passagerarna obältade när bussen välte. En annan faktor är att hastighetsgränsen "får betraktas som hög i förhållande till vägens trafiksäkerhetsstandard".

ANNONS