Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Sweboat tycker att polisen och Kustbevakningen borde göra mer mot vattenskoterförare som missköter sig. På bilden två vattenskotrar tillhörande Kustbevakningen. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT
Sweboat tycker att polisen och Kustbevakningen borde göra mer mot vattenskoterförare som missköter sig. På bilden två vattenskotrar tillhörande Kustbevakningen. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Bransch: Sätt dit fler vattenskoterförare

För lite görs för att sätta dit vattenskoterförare som missköter sig. Det anser båtbranschens riksförbund Sweboat, som anklagar polis och Kustbevakningen för att vara för slapphänta i frågan.

– Polis och kustbevakning måste vara mer närvarande för att lagföra dem, säger Sweboats vd Mats Eriksson till Svenska Dagbladet.

Han menar att vattenskotrar lyder under sjölagen, vilket enligt honom innebär att det finns lagrum för polis och kustbevakning att lagföra, men att myndigheterna inte utnyttjat det.

Både Kustbevakningen och sjöpolisen säger sig ha sett en ökning av vattenskoterförare som saknar sjövett och säger att de gör vad de kan. Polisen i Stockholm uppger att Sjöpolisen har en särskild grupp som jobbar mot problematiken, och att den resursen "riktas dit behoven är störst".

Kustbevakningen uppger för SvD att man inte kan vara på alla ställen samtidigt, och håller inte med om kritiken om att man inte utnyttjar lagrummet.

– Vi rapporterar regelbundet vattenskotrar för hastighetsöverträdelser och sjöfylleri. Däremot när vattenskotrar stör, och kör runt och hoppar i vågor, så måste det inte vara något som strider mot sjölagen. Lagbrottet kan vara om man kör nära exempelvis en badplats. Då finns misstanke om vårdslöshet i sjötrafik och det rapporterar vi, säger vakthavande befäl Tomas Molldén till tidningen.

Vattenskoterförare ska, precis som andra sjötrafikanter, följa reglerna som gäller där man kör. Den som kör en vattenskoter måste därmed vara införstådd med sjövägsreglerna och visa hänsyn gentemot andra trafikanter.

Vattenskotrar får bara framföras i allmänna farleder och i områden där länsstyrelsen givit tillstånd.

Om vattenskoterkörning sker i strid med bestämmelserna i sjötrafikförordningen eller sjölagen – så som störande körning, hastighetsöverträdelse eller sjöfylleri – kan det rapporteras i enlighet med den praxis som gäller för övrig sjötrafik.

Föraren kan även bli lagförd med stöd av miljöbalken om hen exempelvis vistas i ett naturreservat under tider då man inte får vara där.

Det är oklart hur reglerna i vattenskoterförordningen stämmer överens med gällande EU-regler. Därför har inga ärenden om regelbrott gått till domstol.

Källor: Kustbevakningen och Sjöfartsverket