Dåligt tryck sliter ut däcken i förtid

En bilist av sju har alldeles för lågt lufttryck i minst ett av bilens däck. Det ger sämre väggrepp, drar extra bränsle och gör att däcken slits ner fortare. Nu gör däckbranschen en ny koll på vägarna, i samarbete med polisen.

ANNONS
|

Däckbranschens informationsråd gör sedan flera år en så kallad däckrazzia i början av varje höst, tillsammans med flera myndigheter och organisationer. Principen är att däcken kollas, frivilligt, i samband med vissa av polisens ordinarie trafikkontroller.

En nyhet i förra årets razzia var att lufttrycket jämfördes med det rekommenderade för respektive bilmodell. Lufttrycket har kollats även tidigare, men inte på det sättet.

Mycket för lågt

Resultatet blev oväntat dystert. En bilist av sju hade väsentligt lägre tryck än rekommenderat, minst 30 procent sämre, på minst ett av däcken.

- 30 procent för lågt är mycket, säger Anders Hallberg, projektledare på Energimyndigheten, som jobbar med energimärkning av bildäck.

ANNONS

Det dåliga trycket får flera konsekvenser:

Bilen kan bli svår att manövrera om man måste bromsa eller styra undan hastigt.

Det går åt några procent mer drivmedel, vilket även ökar utsläppen.

Halverad livslängd

Däcket slits mycket fortare, vilket kostar pengar för bilisten och också ger onödig påverkan på miljön. Enligt däckbranschen kan däckens livslängd halveras om trycket är 30 procent lägre än rekommenderat.

- Man bör kolla trycket i däcken vid varannan tankning ungefär, säger Anders Hallberg.

Han tror att det behövs mer information till bilister om hur viktigt det är att se till däcken.

I förra höstens razzia hade tre av fyra bilister inte kollat lufttrycket den senaste månaden, eller visste inte när det senast gjordes.

Årets däckrazzia görs denna vecka i Västra Götaland, Skåne och på Gotland.

TT

Fakta: Däckrazzia

Nästan 500 bilar kontrollerades under förra årets däckrazzia i Västra Götaland, Skåne och på Gotland.

14 procent av bilarna hade minst 30 procent för lågt lufttryck i minst ett av däcken, jämfört med rekommendationen för bilen.

Även mönsterdjup och typ av däck kontrolleras. I fjol visade det sig att var fjärde bilist i Skåne körde med vinterdäck året runt, trots att det ger sämre väggrepp och längre bromssträcka.

Däckrazzian görs av Däckbranschens informationsråd, i samverkan med polisen, Energimyndigheten, forskningsinstitutet VTI, trafiksäkerhetsorganisationen NTF och Bilprovningen.

Källa: Däckbranschens informationsråd

ANNONS