Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Justitieombudsmannen kritiserar Försäkringskassan för sen handläggning.

Försäkringskassan kritiseras av JO

Ett år och sju månader. Så lång tid tog det för Försäkringskassan att fatta beslut i ett ärende där en person ansökt om ersättning för kostnader till följd av gränsöverskridande vård. Oacceptabelt, anser Justitieombudsmannen, som nu riktar allvarlig kritik mot myndigheten.

"Det här är självklart inte acceptabelt och Försäkringskassan förtjänar allvarlig kritik", säger justitieombudsmannen Thomas Norling i ett pressmeddelande.

Enligt lagen måste ett beslut fattas inom 90 dagar. Men enligt Försäkringskassan beror den långa väntetiden på att ansökningar om just planerad och nödvändig gränsöverskridande vård ökat markant under 2015–2018. En ursäkt som JO inte accepterar.

Enligt Norling rör det sig inte heller om någon enstaka händelse. Ytterligare kritik i liknande fall väntar Försäkringskassan och myndigheten har vid flera tillfällen kritiserats.

"Jag kan konstatera att myndighetens ansträngningar inte varit tillräckliga och att situationen är bekymmersam", säger Norling.