Elsparkcykel på trottoaren i Stockholm. Arkivbild.
Elsparkcykel på trottoaren i Stockholm. Arkivbild. Bild: Christine Olsson/TT

Förslag: Hårdare tag mot elsparkcyklar

Stockholms stads grönblå styre vill ta en avgift för varje elsparkcykel och införa särskilda parkeringszoner för fordonen.

ANNONS

Böter och appar där allmänheten kan rapportera in felparkerade elsparkcyklar har inte räckt till för att få bort röran av slarvigt parkerade sparkcyklar, enligt Stockholms stads grönblå politiker.

"Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel. Därför kommer vi att ställa krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar, med en årlig avgift på 1 400 kronor per fordon", säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

Parkeringszonerna är tänkta att inrättas på platser med många elsparkcyklar och där ska det vara förbjudet att parkera utanför zonen. Dessutom ska gps-system hindra cyklarna från att lämnas där det råder parkeringsförbud.

ANNONS

"Vi kommer tvinga alla som vill hyra ut elsparkcyklar att programmera in stadens parkeringsförbud i sina system. För en enskild användare kommer det alltså inte att vara möjligt att avsluta sin resa på en otillåten plats", säger Daniel Helldén.

Enligt Stockholms Handelskammare är en kommunal avgift på elsparkcyklar troligtvis inte är förenlig med lagstiftningen.

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS