En kamera vid varje trafikljus som läser av bilköerna i realtid skulle kunna korta bilköerna med upp till tio procent, tror forskare. Arkivbild.
En kamera vid varje trafikljus som läser av bilköerna i realtid skulle kunna korta bilköerna med upp till tio procent, tror forskare. Arkivbild.

Forskare: Så kan världens bilköer kortas

Ett nytt sätt att styra trafiksignaler kan korta bilköerna med upp till tio procent. Det hävdar en forskare i Lund som föreslår en enkel lösning – att låta kameror avgöra hur länge det ska vara grönt ljus.

ANNONS
|

En kamera vid varje trafikljus skulle läsa av bilköerna i realtid, säger Gustav Nilsson, doktor i reglerteknik vid Lunds tekniska högskola (LTH).

- Ja, grunden är att med dagens teknik mäta kölängderna med kameror. Utifrån det kan trafikljusen ställa in sig bättre och smartare.

- Det är väldigt enkelt, det krävs bara lite handpåläggning för att få det att fungera i verklig miljö så som bilförare förväntar sig.

ANNONS

Bilköernas längd

I Gustav Nilssons nyligen publicerade avhandling On Robust Distributed Control of Transportation Networks har han utvecklat en matematisk teori för hur styrningen av trafiksignaler kan bli mer flexibel. Det handlar om att mäta och låta bilköernas längd avgöra hur länge det gröna ljuset ska vara igång, skriver Lunds universitet i ett pressmeddelande.

I dag styrs trafikljus istället av att ett slags sensorer i form av magnetdetektorer som ligger nedgrävda under asfalten. De känner av huruvida det står en bil i närheten eller ej, och trafikljusen kan ställas in på tid så att det vid rusningstrafik exempelvis bildas en kedja av grönt ljus genom staden.

Vad man med dagens gällande system inte kan göra är att ta hänsyn till hur många bilar som faktiskt står och väntar när det blivit rött på en viss plats, enligt Gustav Nilsson.

- Man får bara veta om det står en bil på stället, men det är dålig information om kölängd.

"Inom snar framtid"

Om trafikljusen istället styrs i realtid skulle trafikflödet bli smidigare och kunna ta direkt hänsyn till trafikstockning eller eventuella olyckor. Och miljön skulle gynnas, hävdar forskaren.

ANNONS

- I de simuleringar vi kört gick tiden folk tillbringar i trafiken ner med 5-10 procent. Kan man få ner det så blir det stora miljöeffekter.

Gustav Nilsson har inte provat sin teori ute på fältet, utan bara i en datorsimulerad verklighet med Luxemburg som modell. Ändå är den nyblivne doktorn övertygad om att en kameralösning blir verklighet så småningom.

- Ja, inom en snar framtid. Tekniken finns där.

TT

Fakta: Från grönt till rött

Trafiksignalen för biltrafikanter har tre ljusöppningar med rött, gult och grönt ljus. Rött ljus betyder stopp och grönt kör. Vid gult ljus gäller det att bromsa, såvida inte ljuset precis slagit om från grönt till gult.

Det finns olika styrningar av signalen. Dels kan de styras av ett fast tidsschema oberoende av trafikmängden, dels av en direkt styrning där bilarna registreras genom givare i asfalten. Signalen känner då av om ett metallföremål passerar över dem.

Signalerna kan styras lokalt, eller via ett system som tar in fordonsimpulser för ett helt gatunät. Signalerna knyts samman i en central dator och styrs av olika program som då styr trafiken.

Källor: Nationalencyklopedin och NTF

ANNONS