Träd som fallit över elledningar efter stormen Alfrida. Arkivbild.
Träd som fallit över elledningar efter stormen Alfrida. Arkivbild.

Fortsatt mörker men prognoserna håller

Det intensiva arbetet fortsätter för att ge elen tillbaka till de tusentals som blev strömlösa efter stormen Alfrida. Omkring 500 personer arbetar i fält med reparationerna och än så länge håller prognoserna för när strömmen kommer tillbaka.

ANNONS
|

På onsdagseftermiddagen var det fortfarande 6200 abonnenter som saknade ström i Roslagen, som drabbades hårdast av stormen Alfridas härjningar den 2 januari. Den prognos som Vattenfall lämnade på tisdagen om när felen ska vara avhjälpta – för fastlandet och öar med fast förbindelse 10 januari och för öar utan fast förbindelse 18–25 januari – gäller fortfarande.

- Vi gör översyn av prognoserna just nu med våra entreprenörer men vi gör ingen uppdatering nu och kommer inte att göra någon uppdatering i dag utan det blir tidigast i morgon, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef för Vattenfall eldistribution.

ANNONS

Byter personal

Omkring 500 personer arbetar sedan stormen i fält med reparationerna. Till viss del kommer dessa att bytas ut på onsdagen efter flera dagar av hårt arbete.

- Många har arbetat länge och de måste få återhämta sig för att det inte ska bli farligt. Vi byter resurser till del i fält. Här kommer branschsamverkan in och vi får stöd från kollegor i branschen för att kunna ha uthållighet, säger Eva Vitell.

För att utföra alla reparationer av de osedvanligt stora skadorna på elnätet krävs förstås mängder av material. Men enligt Eva Vitell är det i nuläget ingen risk för materialbrist.

- Det är klart att det här är en risk vi varit medvetna om sedan dag ett när vi förstod hur oerhört mycket det är som är skadat. Men vi har ingen materialbrist nu, vi förutser ingen materialbrist i närtid, vi har lagt stora beställningar och det finns förråd för sådana här situationer som vi just nu använder. Det här är också en fråga som det finns en branschsamverkan kring och våra branschkollegor erbjuder oss material inom ramen för den samverka, säger hon.

ANNONS

Extraöppet för drabbade

Norrtälje kommun fortsätter att försöka underlätta tillvaron för drabbade kommuninvånare. Bland annat har kommunens kontaktcenter extraöppet och brandstationer, skolor och badhus står till förfogande för strömlösa som behöver ladda mobiler och datorer, hämta vatten, duscha eller bara värma sig.

Kommunen kan också, i särskilda fall och om inga andra alternativ finns, erbjuda sovplats till drabbade.

TT

Fakta: Ersättning vid strömavbrott

Elkunder har rätt till ersättning om elöverföringen avbryts helt under en sammanhängande period om minst tolv timmar.

Ersättningen beräknas som en procentsats av kundens beräknade årliga nätkostnad, dock lägst ett minimibelopp utifrån en procentsats av prisbasbeloppet.

De olika ersättningsbeloppen gäller för avbrott längre än 0,5, 1 eller 2 dygn och så vidare upp till 12 dygn.

Vid 12–24 timmars avbrott ges ersättning för 12,5 procent av den årliga elnätskostnaden, dock minst 1000 kronor.

Maximal ersättning för en avbrottsperiod är 300 procent av kundens beräknade årliga nätkostnad. Dock lägst 13000 kronor.

Källa: Vattenfall

ANNONS