Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

De populära vinterbaden uppskattas av många men det är svårt visa på hälsoeffekter enligt forskare. Arkivbild.
De populära vinterbaden uppskattas av många men det är svårt visa på hälsoeffekter enligt forskare. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Inga tydliga hälsoeffekter av isbad

Trenden att vinterbada har gått fram senaste åren. De redan frälsta pratar gärna om de positiva hälsoeffekterna av köldchocken.
Men forskningen ger klent stöd för att det är just isbaden som gör nytta.

– Det finns otroligt många påståenden om vilka positiva hälsoeffekter kalla bad innebär, allt från viktnedgång till bättre sexliv. Men det finns inte mycket forskning som stöder detta, säger James Mercer, professor emeritus inom vid Norges arktiske universitet i Tromsø.

Han har länge forskat inom kroppstemperatur och hjärt-kärlssjukdom och intresserat sig för just kalla bad. För att ta reda på vilka bevis som finns för de påstådda positiva effekterna har han och forskarkollegor gått igenom ett stort antal vetenskapliga studier på temat.

Mer brunt fett

– Slutsatserna är att det är väldigt svårt att visa på samband. De som badar kallt regelbundet har många gånger en hälsosam livsstil i övrigt. Badet kan hänga samman med positivt socialt umgänge. Det är många faktorer som spelar in som gör att kallbadare upplever positiva effekter, säger James Mercer.

Forskarna hittade visst belägg för att kallbad ökar mängden av brun fettvävnad hos män. Att vinterbad kan öka och aktivera kroppens bruna fettvävnad är den mest välbelagda positiva hälsoeffekten. Brun fettvävnad kan bränna fett för att alstra värme och är förknippat med fler positiva effekter än det mer vanliga vita fettet. Bland annat har en ökad andel av brun fettvävnad kopplats minskade nivåer av det ”dåliga” kolesterolet i blodet. Brist på brunt fett har också kopplats till ökad risk för typ 2-diabetes.

– Människokroppen har två sätt att höja temperaturen vid nedkylning. Det ena är att huttra och det andra är genom förbränning av brunt fett. Att regelbundet utsättas för nedkylning kan därför öka andelen av det, säger James Mercer.

Det finns också studier som pekar mot att regelbundet kallbadande under vintermånaderna kan öka kroppens insulinkänslighet. Men det handlar om små studier och det är även här svårt att veta om just kylan är det som ger effekten.

Stora risker

Men alla påståenden om att bli piggare, få bättre immunförsvar och bättre mental hälsa? Nja, där är svårt att hitta bevis för enligt forskarna. En av svårigheterna med att dra slutsatser är att det är stora skillnader i de vetenskapliga studier som är gjorda, bland annat vad gäller deltagare, vattentemperaturer och hur länge baden pågick.

James Mercer vill också lyfta riskerna med att bada kallt. Vatten leder bort kroppsvärmen 25 gånger effektivare än luft och risken för hypotermi, kraftig nedkylning, är stor. Då ökar andning och puls kraftigt och blodflödet till hjärnan minskar.

– Man utsätter kroppen för en väldigt stor stress när man badar kallt, det är viktigt att vara medveten om. Det går att vänja sig vid detta men tillvänjningen försvinner om man gör uppehåll.

Studien är publicerad i tidskriften International Journal of Circumpolar Health.

Fakta: Om studien

De norska forskarna har inte gjort någon egen studie utan sammanställt redan publicerad forskning.

Många av studierna hade få deltagare och varierade i vilka temperaturer och hur lång tid deltagarna spenderade i vatten.

Kallbad är ofarligt för de flesta men rådet är att inte göra det ensam.

Det finns risker. När kroppen kyls ner stänger den av de yttre blodkärlen i armar, ben och hud för att skydda de inre organen. Det medför att blodtrycket höjs, vilket kan vara påfrestande för människor med hjärt- och kärlproblem.