Helsingborgs hamn har blivit en inkörsport för kokain till Sverige, berättar Magnus Pettersson, åklagare på riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet.
Helsingborgs hamn har blivit en inkörsport för kokain till Sverige, berättar Magnus Pettersson, åklagare på riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet. Bild: Johan Nilsson/TT

Kokainflödet till Sverige: "Saknar motstycke"

Kokainbeslagen i Helsingborgs hamn saknar motstycke i svensk kriminalhistoria – drygt 1,3 ton har hittats sedan september i fjol. Mörkertalet är troligen stort. Den mobila scanner som Tullverket använder för att undersöka frakten delas med sex hamnar.

ANNONS

Förra året togs 822 kilo kokain i beslag – i hela Sverige. Bara sedan årsskiftet har 867 kilo kokain hittats i Helsingborgs hamn och totalt drygt 1,3 ton beslagtagen kokain kan kopplas till hamnen i nordvästra Skåne sedan september förra året.

– Såvitt jag känner till saknar det helt motstycke i svensk kriminalhistoria, säger Magnus Pettersson, senior åklagare på riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet, vid en pressträff.

– Beslagen har gjorts både i Helsingborgs hamn och i europeiska omlastningshamnar i kylcontainrar med destination Helsingborgs hamn, säger Pettersson.

En inkörsport för kokain

Lejonparten av kokainet är inte avsett för den svenska marknaden utan ska vidare till andra europeiska länder. Tullverket har tidigare i år sagt att Sverige har blivit ett transitland för omfattande kokainsmuggling från Sydamerika.

ANNONS

Speciellt gäller det hamnen i Helsingborg.

– Helsingborgs hamn är Sveriges i särklass största mottagare av kylcontainrar från Sydamerika, säger Magnus Pettersson.

Hamnen är den tredje största mottagaren i Europa av försändelser från Ecuador efter nederländska Antwerpen och Rotterdam. Tidigare år har tullen beslagtagit minimala mängder av kokain i Helsingborg, men något svar på hur länge hamnen har varit en stor inkörsport har inte myndigheten.

– Vi vet inte hur länge det har pågått. Det vi kan konstatera är att även andra stora hamnar gör fortsatt stora beslag av kokain. Jag tror inte att det är så att Helsingborg har tagit över, jag tror bara att det har blivit ytterligare en port in till Europa och Sverige för kokain, säger Erik Friberg, enhetschef vid Tullverkets kriminalavdelning i syd.

Bristande säkerhet

Bristande säkerhet i hamnen gör att såväl utländska och svenska ligor enkelt kan hämta narkotika som ligger gömt i kylcontainrar. I december greps två albanska medborgare när de med hjälp av blott en stege, en hylsnyckel och tre väskor hämtade ut 47 kilo kokain.

För att stoppa en vidare leverans av containrar med gömt kokain krävs en större kontroll av den inkommande frakten med scanners.

– Smugglingen kan bara strypas genom att varje kylcontainer från Sydamerika som sätts i land i Helsingborgs hamn kontrolleras innan den får skickas vidare, säger Magnus Pettersson.

ANNONS

Problemet för Tullverket är att myndigheten endast har en mobil scanner att tillgå i södra Sverige. Utrustningen delas mellan hamnen i Helsingborg, Malmö, Ystad, Trelleborg, Karlshamn och Karlskrona. Den används dessutom vid behov för kontroller vid Öresundsbron.

Tullverkets ledning har begärt ett ökad anslag på 1 050 miljoner kronor för åren 2024–2025, vilket skulle kunna leda till ungefär 90 anställningar.

Tullen skulle gärna se att man även får en fast scanner i Helsingborg.

– En mobil scanner tar även längre tid än en fast scanner. Vi vill ju inte försinka eller förhala det legala inflödet, säger Erik Friberg.

Kokainbeslag i Sverige och i Helsingborgs hamn.
Kokainbeslag i Sverige och i Helsingborgs hamn. Bild: Johan Hallnäs

Fakta: Tullverkets beslag av kokain

2023 (januari–maj): 919 kilo.

2022: 822 kilo

2021: 261 kilo

2020: 216 kilo

2019: 43 kilo

2018: 488 kilo

2017: 97 kilo

2016: 49 kilo

Källa: Tullverket

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS