Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tre år - så lång tid har du på dig att reklamera. Arkivbild.

Konsumenter uppmanas att tuffa till sig

Köp inte läget. Se till att reklamera om du fått en dålig vara. Nu vill Konsumentverket att vi blir bättre på att ta tillvara våra rättigheter.

Konsumentverket kampanjar på sociala medier för att få konsumenter att bli bättre på att reklamera felaktiga varor.

- Vi startade en fyraveckorskampanj nu i veckan, för vi vill öka konsumenters kunskaper om reklamationer. Vi gjorde en mätning förra året och den visade att 80 procent av dem vi frågade inte känner till vilka rättigheter man har, säger Henrik Axelsson, kommunikatör vid Konsumentverket.

Konsumenterna svarade också att de skulle ha varit flitigare med att reklamera, om de bara hade vetat mer om vilka rättigheter man har, och hur man bär sig åt.

Reparera för miljöns skull

- Det kostar mycket att köpa nya saker bara för att de man köpt inte fungerar och dessutom förlänger man livslängden på en vara om den kan repareras. Vi jobbar också med hållbarhet och att reklamera så att varor kan repareras är bra för miljön.

Det är ofta så att konsumenter förväxlar reklamationsrätt med garantitid, berättar Gustav Sandgren på Hallåkonsument, som är Konsumentverkets upplysningstjänst.

- Huvudregeln är att man har tre år på sig att reklamera, men många gånger är garantin kortare, till exempel ett år. Då tror många att man är chanslös efter det. Men det är man inte, säger Gustav Sandgren.

Två månader

Fast det är viktigt att snabba på så fort man upptäckt felet, förklarar han.

- När man upptäckt felet har man två månader på sig, så då ska man inte vänta.

Om det visar sig vara fel på varan ska säljaren i första hand åtgärda felet.

- Det är det första alternativet. Går inte det kan varan bytas ut mot en ny, men det kan man inte kräva på en gång.

Det finns ytterligare en tidsgräns att hålla koll på, berättar Gustav Sandgren.

- Under de första sex månaderna efter köpet har konsumenten ett extra starkt skydd. Då är det företaget som måste bevisa att konsumenten förstört varan, om företaget påstår det. Annars ligger bevisbördan på konsumenten, säger Gustav Sandgren.