Trafikverkets nya alternativ för utbyggnaden av höghastighetståg tar för liten hänsyn till nyttan i regioner utanför storstäderna, tycker flera lokala politiker. Arkivbild.
Trafikverkets nya alternativ för utbyggnaden av höghastighetståg tar för liten hänsyn till nyttan i regioner utanför storstäderna, tycker flera lokala politiker. Arkivbild. Bild: Pontus Lundahl/TT

Kritik mot billigare alternativ för snabbtåg

Trafikverkets nya, billigare alternativ för snabbjärnvägar sågas av lokala politiker. De gör tummen ner för stationer utanför städerna, och för slopade stopp vid flygplatser.
– Plocka fram mer pengar, säger Johnny Magnusson (M), regionråd i Västra Götaland.

ANNONS

Trafikverkets fyra nya alternativ för att pressa kostnaden på eventuella höghastighetståg lämnades till regeringen på måndagen.

Därtill framkommer också att kostnaden för den så kallade Sverigeförhandlingen ökar med 50 miljarder kronor till 295 miljarder kronor.

– Man har lagt många, många år på planering för ett järnvägssystem med stora regionala nyttor, och det uppdrag som Trafikverket levererar bortser i princip helt från de regionala nyttorna, säger Urban Granström (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.

"Kasta i soptunnan"

Han är bland annat kritisk till att Skavsta flygplats inte får någon station i de alternativ som nu lagts fram. Granström tycker att de nya alternativen ska kastas i soptunnan.

ANNONS

– Där hör de hemma, anser Urban Granström.

Även Ann-Marie Nilsson (C), som är ordförande i Jönköpings kommunstyrelse, tycker att de nya alternativen sviker regionala intressen.

– Nu är det upp till politikerna nationellt att fatta beslut, framhåller hon.

– Tittar man bara på storstadsregionerna, eller är man mån om att se vilka effekter man kan uppnå på allt som finns däremellan, undrar Nilsson.

Kostnader saknas

Hon är kritisk till de nya alternativ som innebär att stationer i bland annat Jönköping placeras utanför städerna av kostnadsskäl.

– Vi står fast vid betydelsen av centralt belägna stationer, för att verkligen ge möjlighet till en bra pendling med korta restider, säger Ann-Marie Nilsson.

Kostnaderna för att bygga vägar och ordna kollektivtrafik till stationer utanför städerna finns heller inte med i Trafikverkets beräkning, påpekar Nilsson.

Stationen vid Landvetter flygplats, som finns med i den nu gällande planen för sträckan Göteborg–Borås, har slopats i flera av de nya alternativen.

– Helt oacceptabelt. Det har vi i regionen en bred enighet om, säger Johnny Magnusson (M), som är ordförande i Västra Götalands regionstyrelse.

– Att bygga en infrastruktur som ska hålla i hundra år och inte göra ett stopp där är ju fullkomligt tokigt. Sveriges näst största flygplats måste kopplas ihop med effektiva landtransporter, säger Magnusson.

ANNONS

"Shoppa inte skräp"

Han vill också se stationer inne i städer – inte utanför.

– Gå inte och shoppa ett infrastruktursystem på rea och få något skräp, dundrar Johnny Magnusson.

I Borås håller man med om att snabbtågen måste stanna vid Landvetter.

– Det är viktigt för den regionala trafiken att ha ett stopp vid Landvetter flygplats, säger Ulf Olsson (S), som är ordförande i Borås kommunstyrelse.

Även Stockholms handelskammare sågar Trafikverkets alternativ.

– De är fortsatt väldigt dyra och med väldigt låga samhällsnyttor. Framför allt är det ganska många av de stationslägen man tidigare pratat om som försvinner, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på handelskammaren.

Niklas Svahn/TT

Micke Larsson/TT

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS