Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kungsörnarnas värsta fiende: tågen. Arkivbild.

Kungsörnar dödas av tåg – på vintern

Trafikverket måste göra mer för att skydda landets kungsörnar från tågkollisioner, enligt Birdlife Sweden som oroar sig för artens bestånd. Olyckor längs rälsen är den vanligaste dödsorsaken när snön fallit.

En undersökning som genomförts på uppdrag av Världsnaturfonden (WWF) visar att det finns ett samband mellan snömängd och tågdödade kungsörnar, rapporterar P4 Norrbotten. Örnarna blir ofta påkörda när de sitter på spåren och äter döda djur.

- Ingen kungsörn kördes på under barmarkstiden. Däremot under de snörikaste månaderna november till februari var det en majoritet av de trafikdödade örnarna, säger Berth-Ove Lindström, en av dem som genomfört undersökningen, till radiokanalen.

Inte tillräckligt många

Tågdöden är ett problem eftersom kungsörnarna skiljer sig från många andra fågelarter, enligt Birdlife Sweden (tidigare Sveriges ornitologiska förening). De majestätiska fåglarna blir könsmogna först vid fyra–fem års ålder, häktningarna lyckas inte varje år, och de får i regel endast en unge åt gången.

- Kungsörnsstammen är fortfarande inte uppe i den nivån som vi brukar kalla för godbevarandestatus. Vi har alltså inte så många kungsörnar som vi borde för att vi ska kunna känna oss någorlunda trygga med att vi har ett stabilt bestånd som kan fortplanta sig och leva vidare, säger Kraft till TT.

Vill ha viltstängsel

Birdlife Sweden vill att Trafikverket blir bättre på att jobba förebyggande för att färre kungsörnar ska dödas av tåg.

- Det handlar om två saker, dels om att sätta upp fler stängsel efter spåren så vilt inte blir påkört, dels om att Trafikverkets personal är snabbare på plats och rensar undan kadavret som blir liggande efter olyckor, säger Kraft.

TT har sökt Trafikverket för en kommentar.