Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Regeringen vill ha bättre tågregler i EU. Här intervjuas statsminister Stefan Löfven (S) av TT:s Lasse Larsson på ett tåg mellan Göteborg och Stockholm.

Långsam väg mot bättre tågtrafik i EU

Trots ett växande intresse för tågresor är takten maklig när EU-länderna ska försöka enas om bättre villkor och möjligheter. Dags att sätta resenärerna först, manar Sverige.

Redan i höstas enades EU-parlamentets ledamöter om sin syn på nya rättigheter för tågpassagerare och tågbolag, bland annat när det gäller ersättningsregler vid förseningar, köp av biljetter för långa sammanhängande resor och möjligheten att ta cykeln med sig.

Än så länge kvittar det dock, eftersom EU:s medlemsländer drar benen efter sig.

På torsdagen diskuterades visserligen frågan vid transportministrarnas möte i Luxemburg – men några beslut är ännu inte på gång.

- Jag tycker att vi har kommit långt, men vi har ännu inte nått en text som vi är nöjda med, konstaterar ordförandelandet Rumäniens transportminister Razvan Cuc inne på mötet.

Enighet i höst?

Sverige vill gärna agera lok i frågan och hoppas att förhandlingarna i stället ska lossna under Finlands halvår som ordförandeland i EU:s ministerråd, från den 1 juli.

- Och så gläds jag ju åt att en del svenska företag nu öppnar upp för möjligheterna att hitta lättare bokningssystem. I grunden kan det handla om så enkla saker som att dela digitala plattformar och information om vilka bokningsmöjligheter som finns, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT och Sveriges Radio på plats i Luxemburg.

Intresset för att åka tåg har ökat rejält på grund av klimatförändringarna. Samtidigt är det i dag betydligt svårare än förr i tiden att bygga ihop en långresa på kontinenten.

Har blivit sämre

Eneroth är inte nöjd.

- Jag tycker inte det är acceptabelt och det visar ju på det misslyckande som funnits under en längre tid i Europa när det gäller samordning av tågtrafiken. Det har faktiskt blivit sämre under en period i Europas utveckling än vad det var på 80- och 90-talen, säger Eneroth.

Mellan raderna anas kritik mot tidigare privatiseringar och avregleringar – även om han inte säger det rakt ut.

- Jag kan bara konstatera att den utveckling vi hade på 90- och 00-talen innebar att det blev mer nationella regelverk och marknadsanpassade regelverk och det var inte alltid till resenärernas fördel.

- Nu måste vi sätta resenärernas intressen först – din och min möjlighet att kunna resa ut i Europa och enkelt få information om biljetter och resvägar. Och kan vi från statens sida hjälpa till med upphandling, plattformar och regler – då ska vi göra det, lovar Eneroth i Luxemburg.