Migrationsverket får kritik för långsamma handläggningstider. Arkivbild.
Migrationsverket får kritik för långsamma handläggningstider. Arkivbild. Bild: Adam Wrafter/SvD/TT

Migrationsverket tillbakavisar JO-kritik

Migrationsverket får ny svidande kritik för långa handläggningstider. Men verkets generaldirektör anser att kritiken delvis är missvisande och bygger på gammal information.

ANNONS

Justitieombudsmannens (JO) kritik mot Migrationsverket gäller den alltför långsamma handläggningen av såväl asyl- och anknytningsärenden som ansökningar om medborgarskap, något som Sveriges Radio Ekot var först med att rapportera om.

– Både JO, sökande och inte minst vi själva är överens om att vi måste fortsätta att få ner handläggningstiderna, men JO:s synpunkt att problemen borde vara lösta tack vare att migrationen till Sverige klingat av bygger på falska premisser, säger Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik.

– Även om det kommer färre människor till Sverige än tidigare så har inte ärendena att hantera blivit färre. Det beror främst på att det är tidsbegränsade tillstånd som vi behöver göra om med viss frekvens.

ANNONS

Färre anställda fler ärenden

JO Per Lennerbrant har offentliggjort fyra beslut där ärenden om asyl, uppehållstillstånd i anknytningsärenden och ansökan om svenskt medborgarskap har granskats och där handläggningstiden låg på mellan ett och tre år. Enligt utlänningsförordningen ska tidsfristen ligga på nio månader.

– I de här ärendeslagen har vi gått från 172 000 ärenden till 207 000, de har alltså ökat samtidigt som vi har gått från nästan 9 000 anställda till omkring 5 000, säger Mikael Ribbenvik.

TT: Är det en felbedömning från regerings sida att anslagen till Migrationsverket minskats den senaste åren?

– Jag är inte intresserad av att kräva mer resurser av regeringen, speciellt inte mitt under en pandemi, och jag vill inte heller anställa en massa människor som precis när de är inne i arbetet måste sägas upp, det har vi gjort så många gånger på Migrationsverket. Det är bättre att jobba utifrån en systematisk plan för att pressa ned handläggningstiderna, vilket görs nu.

Gammal information

JO:s kritik mot handläggningstiden av medborgarskapsärenden anser Mikael Ribbenvik bygger på gammal information.

– Det stämmer att medborgarskapsärenden nedprioriterats tidigare, men nu är det vårt största ärendeslag som en effekt av att många människor kom till Sverige tidigare. Vi har utökat från två till sex medborgarskapsenheter och är i färd med att öppna ytterligare en i Göteborg.

ANNONS

Mer administration

I JO:s kritik mot Migrationsverket ligger också en uppmaning att skapa en handläggningsplan om ett ärende dröjer och det är något som oroar Mikael Ribbenvik.

– Det här skapar oro inte bara hos och utan hos andra myndigheter också. Det kommer att kunna leda till ännu mer administration kring ärenden och vi vill ju gärna koncentrera oss på att avgöra så många ärenden som möjligt.

Kristina Erkenborn/TT

Mikael Ribbenvik, generaldirektör för Migrationsverket, svarar på JO:s kritik. Arkivbild.
Mikael Ribbenvik, generaldirektör för Migrationsverket, svarar på JO:s kritik. Arkivbild. Bild: Maja Suslin/TT
comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS