Pendlarna i blickfånget för järnvägssatsning

Pendlarna står i fokus när regeringen presenterade sin satsning på en ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Även Göteborgs hamn får extra pengar för att göra hamnen mer konkurrenskraftig.

ANNONS
|

Planen är att bygget ska sätta igång 2024 och regeringen avsätter 3,8 miljarder för ändamålet. Det berättar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) på en pressträff i Göteborg på lördagen.

- Det är viktiga nyheter dels för Västsverige, men också för hela landet. Alla vet att det är trångt på spåren och att vi behöver öka kapaciteten, det är ett av skälen till att vi vill ha nya stambanor så att vi får plats med mer pendeltrafik och godståg, säger Tomas Eneroth (S), till TT.

ANNONS

Cirka 30 miljarder

Satsningen är en del av den nationella planen för infrastruktur. Den totala kostnaden för järnvägen mellan Göteborg och Borås beräknas landa på omkring 30 miljarder kronor. Tomas Eneroth säger att de regeringspengar som aviserats på lördagen ska fungera som en viktig start för de fortsatta finansieringsdiskussionerna.

I höstas meddelade Trafikverkat att man hade valt att prioritera bort en ny järnväg mellan Göteborg och Borås till följd av resursbrist. Men regeringen lyfter nu alltså in den västsvenska sträckan i den nya infrastrukturplanen.

- För oss är det angeläget att markera vikten av sträckan Göteborg-Borås som är ett av Sveriges största pendlingsstråk.

Satsning på hamnen

Förutom järnvägen presenterade regeringen även en satsning på Göteborgs hamn, där 1,25 miljarder avsätts i den nationella planen för att utöka hamnens kapacitet och ge möjlighet till farledsfördjupning.

- Göteborgs hamn är inte bara Göteborgs och Sveriges utan även hela Nordens största och viktigaste hamn. Den är helt avgörande för svensk export och också avgörande för strategin att fortsätta stärka den svenska sjöfarten.

ANNONS
TT

Fakta: Nationella planen för infrastruktur

ANNONS