Plastkåpor under bilen ger rostrisker

Plastkåpor under bilen kan orsaka allt värre rostskador – som i sin tur kan leda till allt allvarligare olyckor.

ANNONS
|

Många biltillverkare har börjat placera plastkåpor under bilarna, som ska täcka underredena och minska luftmotståndet.

Men under dem samlas det också upp vägdamm, vägsalt, fukt och smuts.

- Det blir en väldigt accelererad korrosion på grund av de här plastbaljorna som fångar upp allt, säger Peter Szákalos, korrosionsforskare vid Kungliga tekniska högskolan (KTH)

Lyfts sällan bort

Enligt företaget Autobutler, som förmedlar verkstadstjänster på nätet, har det under lång tid kommit in många nya bilar med allvarliga rostskador. De pekar också på plastkåporna och uppmanar verkstäderna att börja lyfta på dem.

ANNONS

Det är en tidskrävande process som sällan utförs, ens i samband med besiktning.

Och det är svårt att säga generellt hur förberedd en bil är, enligt Peter Szákalos:

- Det skiljer våldsamt mellan bilmärke och bilmärke. Det är klart att det finns de bilmärken som har ett väldigt bra grundkorrosionsskydd, med flerskiktssystem eller galvanisering. Vissa som jobbar hårt med det kan ha råd att ha plasthölje, men det är få bilmärken på marknaden som har så bra skydd.

- Det är uppenbart alarmerande när vi har sett bilmärken där bärande konstruktioner angrips inom tre–fyra år.

Större risk vid olyckor

Försäkringsbolaget Folksam har utfört krocktester och jämfört nya bilar med begagnade som börjat rosta. De rostangripna bilarna hade väsentligt mindre skydd vid en krock.

Bilar med balkar som försvagats av rost bedömdes ha 20 procents högre risk för allvarliga skador eller dödsfall vid en krock. Men samtidigt spelar det stor roll var korrosionen sitter.

ANNONS

"Lite ytrost är inget problem rent säkerhetsmässigt, men om bilen har mer omfattande rost på det yttre skalet bör den undersökas vidare för att utreda om rosten även sitter i större balkar. Hittar man rost där kan det påverka säkerheten och man bör inte köpa en sådan bil", säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare vid Folksam, i ett pressmeddelande.

"Värre i vårt klimat"

Peter Szákalos på KTH ser plastkåporna som en trend inom bilindustrin som startade för tio år sedan. En mindre genomtänkt sådan, med större nackdelar än fördelar.

- Man verkar inte ha utvärderat hur allvarlig försämringen blir ur korrosionssynpunkt, säger han.

Svenska väderförhållanden gör inte saken enklare.

- Det blir mycket värre i vårt klimat, i och med att det är kopplat till fukt och smutsen ligger kvar och är fuktig. Även om man tar in bilen i ett varmgarage så hinner man inte torka ur fukten som är grundboven i korrosionen.

ANNONS
TT
ANNONS