Det är halt på många vägar runt om i landet. Arkivbild.
Det är halt på många vägar runt om i landet. Arkivbild.

Risk för blixthalka på vägarna

Morgonfrosten ligger som ett tunt täcke över delar av landets vägar. De som ska ut i morgontrafiken uppmanas att anpassa farten.

ANNONS
|

Morgonfrosten väntas avta allteftersom solen stiger och luften blir varmare. Halkan och frosten är besvärligast på de mindre vägarna och speciellt i närheten av vattendrag.

- Det kan skilja på bara några hundra meter ifall vägytan är halkig eller inte och i stort sett hela Sverige är drabbat, säger Bengt Olsson presschef på Trafikverket till TT.

Välj stora vägar

Trafikverket råder trafikanterna att om möjligt hålla sig till större vägar, då dessa oftast är säkrare i och med att de trafikeras mer och trafiken i sig river bort viss del av halkan. Stora vägar halkbekämpas även mer frekvent. Uppmaningen att anpassa hastigheten gäller oavsett vilka däck du har på bilen.

ANNONS

- Vinterdäck hjälper absolut men det kan vara lite lurigt med frost även om du har dubbdäck eller friktionsdäck. Det hjälper såklart mer än att ha sommardäck men det blir halt ändå, säger Bengt Olsson.

Fortsatt halka är att vänta

Senare under onsdagen väntas ett nederbördsområde dra in över delar av Norrland. SMHI har gått ut med klass 1-varningar för plötslig ishalka under eftermiddagen och kvällen som gäller för Jämtlands län samt Västerbottens läns inland och fjäll. Under kvällen utvidgas varningen till att gälla även Norrbottens läns inland.

- Vi får regn eller snöblandat regn som faller på kalla vägbanor vilket kan leda till plötslig ishalka, säger Charlotta Eriksson meteorolog på SMHI.

Nederbördsområdet väntas dra vidare under kvällen men till natten blir det uppehåll. Den lokala halkan kan dock hålla i sig, speciellt på morgnarna.

- Det kan väntas fortsätta vara lokalt halkigt lite av och till. Främst i Norrland, men det kan även vara halkigt i Svealand och på utsatta ställen i Götaland. Vi är inne i en lite kyligare period, och i kombination med fuktig luft riskerar det att bli halt, säger Eriksson.

ANNONS
TT
ANNONS